European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-02-27

Projekt UE publikuje wnioski i zalecenia w sprawie genetycznie modyfikowanej żywności (GM)

Podczas gdy Stany Zjednoczone, Kanada i Argentyna zasadziły miliony hektarów upraw genetycznie modyfikowanych (GM), UE ma w Hiszpanii jedynie 58.000 hektarów chronionej przed insektami genetycznie modyfikowanej kukurydzy. Jedną z przyczyn tej różnicy jest brak w Europie społecznej akceptacji dla biotechnologii w rolnictwie. Aby ożywić debatę w tej kwestii Komisja Europejska sfinansowała sieć tematyczną poświęconą ocenie bezpieczeństwa genetycznie modyfikowanych upraw spożywczych - ENTRANSFOOD. Sieć ENTRANSFOOD, finansowana w ramach Piątego Programu Ramowego (5. PR.), próbowała określić wstępne warunki wprowadzenia rolniczych produktów biotechnologicznych w sposób, który byłby akceptowany przez większą część społeczności europejskiej. 'ENTRANSFOOD w szczególności oceniał kwestie związane z bezpieczeństwem żywności pochodzącej z upraw genetycznie modyfikowanych oraz zwrócił uwagę na takie kwestie jak wykrywanie i możliwość wyśledzenia oraz publiczne nastawienie do genetycznie modyfikowanych upraw spożywczych' wyjaśnia konsorcjum składające się z 65 partnerów pochodzących z 13 różnych krajów europejskich. Do konsorcjum należą przedstawiciele nauki, agencje kontrolujące, producenci żywności, handlowcy i grup konsumentów. 'Ocena ryzyka żywności GM skupiła się na efektach zdrowotnych u ludzi i w środowisku, ale zainteresowanie publiczne jest znacznie szersze, koncentruje się nie tylko na niebezpieczeństwach, ale także na tym kto odniesie z takich upraw korzyści, jakie są potrzeby i jaki wniesie to wkład w możliwe do utrzymania rolnictwo. Istotne jest wyraźne odniesienie się do kwestii leżących w kręgu zainteresowania publicznego oraz rozwinięcie nowych metod zaangażowania kluczowych graczy i konsultacji publicznych' stwierdza ENTRANSFOOD. Projekt stwierdza, że istniejące metody testowe dla oceny bezpieczeństwa organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO) są efektywne i zapewniają, że żywność GM, która pomyślnie przeszła test jest tak samo bezpieczna i pożywna jak żywność pochodzenia roślinnego. Zaleca jednakże, żeby w przyszłości 'w oparciu o nasze pogłębione rozumienie biologii molekularnej, toksykologii i odżywiania rozważono dalsze udoskonalenie metod testowych, które będą przeprowadzać ocenę bezpieczeństwa żywności jeszcze bardziej efektywnie i dawać więcej informacji.' Ponadto zalecono także rozwój nowych metod przewidywania aktywności alergenowej składników żywności. ENTRANSFOOD zauważył też, że procesowe znakowanie całej żywności zawierającej uprawy modyfikowane genetycznie jest konieczne, aby rozwiać obawy obywateli UE, ale przyznał, że przy wprowadzaniu wymagań unijnych dotyczących znakowania nie obejdzie się bez trudności. Wyzwaniem będzie na przykład osiągnięcie międzynarodowego porozumienia w sprawie standardów znakowania i możliwości wyśledzenia w obrębie krajów czy nawet firm żywności pochodzącej z upraw GM lub je zawierającej. W sprawie wykrywania niezamierzonych efektów transferu genów, ENTRANSFOOD podkreślił, że nie istnieją wskazania, by wystąpienie niezamierzonych efektów było bardziej prawdopodobne w przypadku żywności GM, lub by istniało jakiekolwiek nieodłączne ryzyko przy transferze DNA pomiędzy organizmami, ponieważ DNA nie jest toksyczne. Wezwał jednak do dalszego rozwijania i ratyfikacji metod profilowania zanim zostaną one zastosowane w rutynowej ocenie ryzyka. ENTRANSFOOD zaleca również ograniczenie do minimum użycia DNA bakterii przy opracowywaniu roślin GM. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka transferu genów do populacji bakterii w jelicie. Na zakończenie ENTRANSFOOD zalecił utworzenie platformy dyskusyjnej i oceniającej, łączącej różne punkty widzenia w sprawie nowych technologii w żywności, najacej sformalizować publiczne zaangażowanie i konsultacje w debacie na temat GM.