CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy identyfikują gorące punkty bioróżnorodności ekosystemów morskich

Grupa naukowców z różnych krajów połączyła siły w celu zbadania ewolucji różnorodności morskich ekosystemów na przestrzeni minionych 50 milionów lat. Badania wskazują na istnienie kilku głównych obszarów koncentracji bioróżnorodności - tzw. "gorących punktów". Są to: południowo-zachodnia Europa, północno-zachodnia Afryka i współczesny Archipelag Indoaustralijski, a także wschodnie wybrzeże Półwyspu Arabskiego, Pakistan i zachodnie Indie. Pracę opisano szczegółowo w artykule opublikowanym niedawno na łamach czasopisma "Science". Naukowcy z Australii, Malezji, Holandii, Panamy, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych wykazali, że zachodzące w ciągu 50 milionów lat procesy ekologiczne sprzyjały powstawaniu, ewolucji i zanikaniu wymienionych gorących punktów bioróżnorodności. W jaki natomiast sposób proces ewolucji w tych regionach przyspiesza człowiek? A w szczególności, jak bardzo podatne na zagrożenia są ekosystemy raf koralowych? Według naukowców, Archipelag Indoaustralijski stanowi obszar tropikalny o wyjątkowo dużej bioróżnorodności od epoki mioceńskiej (najdłuższej epoki ery kenozoicznej), trwającej od 23 do 5 milionów lat temu. W ramach badania zebrano dowody na obecność w regionie Archipelagu dużych otwornic bentonicznych, ślimaków, pyłków roślin typu namorzynowego i korali. Jest to więc naprawdę stary obszar. Badanie Archipelagu Indoaustralijskiego w szczególności zwiększa poziom wiedzy na temat gorących punktów bioróżnorodności, a także przebiegu procesów ekologicznych na przestrzeni okresów geologicznych. To ostatnie jest szczególnie istotne, ponieważ procesy te zbiegły się z olbrzymimi wydarzeniami tektonicznymi. Dzięki analizie danych paleontologicznych i molekularnych - a w szczególności, połączeniu dowodów molekularnych i skamieniałości - i przełożeniu uzyskanych w ten sposób informacji na kontekst ekologiczny, naukowcom udało się poszerzyć wiedzę na temat prehistorii gorących punktów bioróżnorodności i zamieszkujących je gatunków. Jak jednak podkreślają, konieczne będą dalsze badania. W szczególności do intensyfikacji badań w tej dziedzinie zmuszają rosnące obawy o bioróżnorodność ekosystemów morskich i podatność raf kolarowych na zagrożenia. A jak jest ze zmianami wywołanymi działalnością człowieka? Według badaczy, zmiany te "zachodzą w skali czasowej bardzo odległej od tej, w której powstały gorące punkty bioróżnorodności". Naukowcy dodają, że dla zrozumienia natury gorących punktów bioróżnorodności niezbędne jest lepsze poznanie kontekstu geograficznego i środowiskowego sprzyjającego powstawaniu, utrzymaniu się i zanikowi gorących punktów na przestrzeni długich okresów czasu.

Australia, Hiszpania, Malezja, Niderlandy, Panama, Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone