CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Trwają prace nad systemem wczesnego ostrzegania o zmianie klimatu

Naukowcy opracowali nowy sposób pomiaru absorpcji dwutlenku węgla (CO2) przez oceany i z powodzeniem odwzorowali asymilację CO2 przez Atlantyk Północny. Wyniki badania stanowią część projektu CARBOOCEAN finansowanego przez UE, który uzyskał 14,5 miliona euro wsparcia w ramach obszaru tematycznego 6 Programu Ramowego UE (6PR) "Zrównoważony rozwój, zmiany globalne i ekosystemy". Odkrycia zostały opublikowane w czasopiśmie Science. Wyniki tego badania, prowadzonego przez brytyjski University of East Anglia (UEA) zwiększą świadomość istnienia naturalnych "pochłaniaczy" oceanicznych oraz udostępnią naukowcom narzędzia potrzebne do sporządzenia dokładniejszych prognoz wpływu zmian klimatycznych na naszą planetę. "Oceany są głównym pochłaniaczem atmosferycznego [CO2]. Z historycznego punktu widzenia prowadzone obserwacje były zbyt rzadkie, aby umożliwić dokładne śledzenie zmian we wskaźnikach absorpcji CO2 na powierzchni basenów oceanicznych, zatem niewiele wiadomo, w jaki sposób się one zmieniają", piszą autorzy. "Tutaj przedstawiamy obserwacje wskazujące na znaczne zróżnicowanie absorpcji CO2 przez Atlantyk Północny na przestrzeni kilku lat. Ponadto korzystamy z pomiarów skoordynowanej sieci odpowiednio wyposażonych statków komercyjnych, by określić roczny wpływ dla Atlantyku Północnego w 2005 r. z dokładnością do ok. 10%." Według badaczy, takie podejście pomoże zintensyfikować dokładny monitoring zmieniającego się pochłaniania CO2 przez oceany w tych basenach, które charakteryzują się dużą przepustowością statków. To najnowsze innowacyjne podejście mogłoby spowodować rozwój "systemu wczesnego wykrywania", który byłby zdolny do wykrycia każdego osłabienia pochłaniania oceanicznego; pierwsza oznaka, że zmiana klimatyczna zaznacza swoją obecność okazała się bardziej znacząca, zgodnie z niektórymi spekulacjami badaczy. Badacze skorzystali z sieci statków komercyjnych, które przewoziły w maszynowniach czujniki chemiczne. Wykorzystano również obserwacje satelitarne temperatury powierzchni morza w połączeniu z czujnikami w celu odwzorowania absorpcji atmosferycznego CO2 przez Atlantyk Północny. Wyniki badania ukazały znaczące różnice w absorpcji CO2 w Północnym Atlantyku na przestrzeni wielu lat. Zespół twierdzi, że absorpcja jest wrażliwa na regionalne zmiany klimatu. "Owe ekscytujące wyniki płynące z naszej nowej skoordynowanej sieci pokazują po raz pierwszy naukowe obserwacje absorpcji CO2 dużej powierzchni regionu na świecie - czy to lądu, czy oceanu - z tak dużą dokładnością", wyjaśnia prof. Andrew Watson ze School of Environmental Science UEA. "Nasza nowa metoda w przybliżeniu określa wpływ oraz sposób, w jaki zmienia się on z roku na rok oraz wraz ze zmianami pór roku, ukazując modele absorpcji z dokładnością, której wcześniej nie udało się osiągnąć." Badacze są przekonani, że porównywalne sieci można stworzyć w innych głównych basenach oceanicznych, na których odbywa się ruch statków. Sieci te pozwoliłyby naukowcom śledzić absorpcję węgla na powierzchni większości oceanów naszej planety. Naukowcy twierdzą, że absorpcja CO2 ma kluczowe znaczenie w spowalnianiu wzrostu ilości CO2 w atmosferze. Badacze pochodzą z Bermudów, Francji, Niemiec, Islandii, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz USA. Partnerzy CARBOOCEAN ("Ocena źródeł i pochłaniaczy węgla morskiego"), którzy spodziewają się zakończenia projektu do końca 2009 r. twierdzą, że pogłębianie wiedzy ludzkiej odnośnie wpływu emisji antropogenicznych na klimat poprzez ocieplenie atmosfery jest ważne. Według naukowców CO2 to najważniejszy i najbardziej podatny obróbce czynnik zmiany klimatycznej.