polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-30

The Evolution of Evolvability: How Natural Selection Shapes Itself

Ewolucja doboru naturalnego

Badania nad ewolucją wniosły ogromny wkład do zrozumienia chemii, biologii oraz początków życia. Nadal jednak nie mamy pewnej wiedzy o tym, jak dokładnie działa dobór naturalny – przekazywanie za pośrednictwem genów cech sprzyjających przeżyciu.

W ramach finansowanego przez UE projektu zaczęto badać, jak z systemu zmieniającego się na drodze doboru naturalnego może powstać istota podlegająca szablonowi replikacji. Projekt Selfref stanowił kontynuację wcześniejszych badań, których przedmiotem było samokształtowanie się procesu doboru naturalnego. W szczególności projekt skupiał się na cząsteczkach nukleotydów – składników strukturalnych kwasu rybonukleinowego (RNA) oraz kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA), fundamentalnych elementów systemu, w którym replikacja materiału genetycznego i wytwarzanie białek dokonują się według szablonu. Ale skąd się wzięły nukleotydy? Wiedzę uzyskaną z obliczeń ewolucyjnych i biologii ewolucyjnej zespół projektu zastosował do systemów neuronowych. Doprowadziło to do postawienia hipotezy replikatorów neuronowych (NRH, neuronal replicator hypothesis), według której w toku ewolucji u ludzi wytworzył się mózg zdolny nieustannie prowadzić replikację informacji. Koncepcja ta wynikła stąd, że jeśli replikacja neuronowa jest możliwa, to w mózgu mogą zachodzić obliczenia ewolucyjne prowadzące do powstania adaptacyjnej myśli i działania. W rezultacie zespół pomyślnie stworzył pierwszy model algorytmu ewolucyjnego o reprezentacji fizycznej zdolnego do nieskrępowanej ewolucji. Mimo że pochodzenie nukleotydów nadal skrywa wiele tajemnic, wyniki projektu Selfref znacznie przewyższyły oczekiwania zespołu, ponieważ uzyskano istotne informacje i zainicjowano badania poprojektowe. Co więcej, nawiązano kontakty z wybitnymi partnerami w Europie, uzyskując specjalistyczną wiedzę potrzebną do rozwijania radykalnie nowej hipotezy wysuniętej przez zespół.