polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

MicroRNAs and Cancer: From Bench to Bedside

Wykorzystać powiązania niekodującego RNA z chorobami nowotworowymi

Znaczenia mikroRNA (miRNA) dla normalnego rozwoju i powiązanych procesów komórkowych nie można już niedoceniać. Naukowcy z UE udowodnili, że włączenie tych cząsteczek do modeli chorób pozwala dokładniej badać proces rozwoju raka.

Ostatnie odkrycia pokazują, że miRNA regulują ekspresję genów na poziomie posttranskrypcyjnym, między transkrypcją i translacją genu. Nie kodują one białek, ale pełnią funkcję regulacyjną, przyłączając się do transkryptu informacyjnego RNA (mRNA). Niekodujące RNA (ncRNA), takie jak miRNA i długie ncRNA, odgrywają kluczową rolę w etiologii i/lub progresji raka u ludzi. Swoistość i skuteczność niektórych miRNA można by także wykorzystać w leczeniu. W ramach projektu 'MicroRNAs and cancer: From bench to bedside' (ONCOMIRS) pracowano nad identyfikacją nowych kluczowych komponentów machiny przetwarzania miRNA I ich roli w kancerogenezie. Innym ważnym celem była identyfikacja nowych wywołujących raka ncRNA. Dzięki zastosowaniu metody oczyszczania kompleksów białkowych I analiz spektrometrii mas udało się określić wiele czynników powiązanych z procesem machiny przetwarzania miRNA. W szczególności udało się znaleźć te powiązane z rozwojem raka. Mutacje skracające gen TARBP2 powodują skrócenie białka TRBP, które wpływa na przetwarzanie miRNA I enzymu Dicer, pobudzając w ten sposób rozwój nowotworu. Dicer I inne enzymy przetwarzające miRNA mogą być zatem ważne dla prognozowania raka. Badacze uczestniczący w projekcie ONCOMIRS wykazali, że zmniejszenie ekspresji enzymu Dicer zwiększa potencjał transformacyjny linii komórek nowotworowych, a całkowite ich wyciszenie nie jest tolerowane przez większość komórek rakowych. Naukowcy stworzyli nowe platformy mikromacierzowe oparte na technologii blokowania kwasu nukleinowego (LNA). Podjęto próby walidacji pojedynczych interakcji miRNA–mRNA za pomocą oligonukleotydów LNA, które wiążą się swoiście z sekwencjami obejmującymi miejsca docelowe miRNA w obrębie mRNA. Te blokery miejsc docelowych dały bardzo obiecujące wyniki I są już dostępne na rynku. Opracowano ponadto nową generację oligonukleotydów imitujących miRNA oraz leków antysensownych. Naukowcy przetestowali I zoptymalizowali ich stabilność biologiczną, cytotoksyczność I dostarczanie elektropulsacyjne in vivo. Elektrotransfer inhibitorów miRNA otwiera nowe możliwości leczenia nowotworów (siatkówczaka I glejaka). Badania prowadzone przez konsorcjum doprowadziły do odkrycia nowych funkcji ncRNA w procesach normalnych I patologicznych. Z naukowego punktu widzenia, badania te mają ogromne znaczenie dla zrozumienia ról ncRNA w procesach patologicznych, takich jak choroby nowotworowe.