CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

The role of intercellular communication and DNA double strand breaks in the induction of bystander effects

Okoliczności niezbędne dla wystąpienia efektu sąsiedztwa

Konsekwencje promieniowania nie zawsze są ograniczone do komórek bezpośrednio nim bombardowanych. Naukowcy zbadali tak zwany efekt sąsiedztwa, aby określić jego zastosowanie w ochronie przed promieniowaniem, jak i w terapii.

Kiedy komórki narażone są na promieniowanie jonizujące, komórki z nimi sąsiadujące lub przyległe wykazują czasami podobne symptomy molekularne stresu mimo braku ekspozycji. Wydaje się, że efekt sąsiedztwa zależy od pochodzenia i typu komórki. Badacze z finansowanego przez UE projektu INTERSTANDER próbowali wyjaśnić mechanizmy molekularne zaangażowane w mechanizm tego zjawiska. Aby to osiągnąć, stworzyli szereg biologicznych systemów modelowych i mierzyli częstość uszkodzeń obu nici jako elementów inicjujących zjawisko. Eksperymenty wykazały, że uszkodzenia w napromieniowanych komórkach chomika chińskiego (CHO) ulegających fuzji z limfocytami w stanie spoczynku są mniejsze niż w nienapromieniowanych, dzielących się komórkach CHO, które nie ulegały fuzji z limfocytami. W tych okolicznościach wydaje się działać ochronny lub negatywny efekt sąsiedztwa. To interesujące zjawisko było badane dalej przez naukowców z Narodowego Centrum Badań Naukowych "Demokritos" w Atenach. Wykorzystując komórki jajnika chomika chińskiego (CHO) i limfocyty ludzkie po napromieniowaniu jednego lub drugiego typu, badali oni szczególnie efekt ochronny. Grupa przeprowadziła różne eksperymenty z wykorzystaniem napromieniowanych komórek stymulowanych PHA (fitohemaglutyniną). Robiono tak w celu testowania, czy efekt ochronny był widoczny w aktywnie dzielących się komórkach, nie tylko w stadium spoczynkowym. Komórki krwi obwodowej traktowane PHA zostały poddane fuzji z dzielącymi się i napromieniowanymi komórkami CHO. Nie wykryto efektu sąsiedztwa w limfocytach. Kolejnym krokiem było określenie wpływu wrażliwości na promieniowanie podczas fazy G2 cyklu życia komórki. Komórki krwi obwodowej pochodzące od samicy były mieszane z napromieniowaną krwią samca i hodowane w obecności PHA. Po raz kolejny nie obserwowano efektu sąsiedztwa w żadnym typie komórek. Co więcej, mimo wykorzystania napromieniowanych komórek CHO po fuzji z wrażliwymi na promieniowanie limfocytami krwi obwodowej nie wykazano przeniesionego zjawiska sąsiedztwa. Chociaż efekt sąsiedztwa może być obserwowany w niektórych modelach wykazano, że ich występowanie jest ograniczone do określonych warunków. Pokazuje to potrzebę dalszych badań tego zjawiska, w celu pełnego zrozumienia konsekwencji procesów zaangażowanych we wrażliwość na promieniowanie.