European Commission logo print header

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-01

Potocnik przygotowuje uruchomienie inicjatywy "Naukowcy w Europie 2005"

W dniu 8 czerwca Komisarz ds. Nauki i Badań, Janez Potocnik, uruchomi nową inicjatywę UE o zasięgu ogólnoeuropejskim - "Naukowcy w Europie 2005", której zadaniem jest przybliżenie obywatelom nauki poprzez podniesienie świadomości ludzi na temat jej istoty. Między czerwcem a listopadem zostaną zorganizowane różnorodne działania, wszystkie z myślą o lepszym zrozumieniu kluczowej roli odgrywanej przez naukowców w społeczeństwie i zachęceniu młodych ludzi do wybrania zawodów związanych z nauką. Punktem kulminacyjnym będzie "Noc europejskich naukowców" w dniu 23 września, kiedy to w miastach i regionach na całym kontynencie jednocześnie odbędą się różnorodne wydarzenia. Będą to między innymi kafejki naukowe, wycieczki w celu poznania obiektów naukowych "od kuchni", wystawy oraz pikniki naukowe. Gwiazdą wieczoru imprezy przewodniej w Brukseli będzie ASIMO, najbardziej zaawansowany robot humanoidalny na świecie, opracowany z udziałem europejskich naukowców. Janez Potocnik stwierdził: - Dla ludzi to doskonała okazja, aby dowiedzieć się, co rzeczywiście oznacza bycie naukowcem i poznać lepiej osoby wykonujące tę ekscytującą pracę na codzień. Mam nadzieję, że uczestnicy imprez uzyskają lepszą orientację we współczesnej nauce i wielu z nich zostanie zachęconych do wybrania kariery zawodowej w dziedzinie badań. W ramach inicjatywy w całej Europie odbędzie się ogółem ponad 50 imprez. Oprócz "Nocy europejskich naukowców", w dniach od 9 do 24 lipca zostanie także zorganizowana impreza "nauka na scenie" podczas Festiwalu Teatralnego w Awinionie, na którym zostanie przedstawiona nowa sztuka "Le cas de Sophie K" opowiadająca inspirującą historię rosyjskiej matematyczki Sofji Kowalewskiej. Inicjatywa "Naukowcy w Europie 2005" zakończy się w listopadzie wydarzeniem organizowanym w Dublinie, w Irlandii, podczas Tygodnia Marii Curie, w trakcie którego promotorzy i uczestnicy przedstawią własne projekty i pomysły dotyczące przyszłych działań.

Austria, Belgia, Cypr, Czechy, Niemcy, Dania, Estonia, Grecja, Hiszpania, Finlandia, Francja, Węgry, Irlandia, Włochy, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Polska, Portugalia, Szwecja, Słowenia, Słowacja, Zjednoczone Królestwo