CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-23

Wyznaczanie trendów w nauce: Cele zrównoważonego rozwoju a rola naukowców

W ubiegłym miesiącu zostały przyjęte przez światowych przywódców cele zrównoważonego rozwoju (CZR). Owe 17 celów, określanych przez niektórych jako „zbyt ogólnikowe i zbyt liczne”, wraz z powiązanymi z nimi 169 celami, stawia przed społecznością naukową ogromne wyzwania na najbliższe 15 lat.

W ubiegłym miesiącu światowi przywódcy spotkali się w Nowym Jorku, aby przyjąć cele zrównoważonego rozwoju – CZR ukierunkowane na wyeliminowanie biedy, ochronę planety i zapewnienie wszystkim dobrobytu do roku 2030. Mimo iż poprzednicy CZR – milenijne cele rozwoju (MCR) – pozwoliły poczynić znaczące postępy w radzeniu sobie z globalnymi wyzwaniami, nadal 836 milionów osób żyje w skrajnym ubóstwie, a globalne emisje dwutlenku węgla wzrosły od 1990 r. o niemal 50%. Realizacja CZR będzie stanowić ogromne wyzwanie, wymagające nieustannego i globalnego wysiłku przez 15 lat. Nie ma wątpliwości, że prócz ogromnych wysiłków podejmowanych przez rządy, sektor prywatny i społeczeństwo obywatelskie, kluczowe znaczenie będzie mieć zasadnicze wsparcie ze strony środowiska naukowego, jeżeli mamy osiągnąć 17 ambitnych celów i powiązanych z nimi 169 celów. Na przykład cel „położenie kresu epidemii AIDS, gruźlicy, malarii i zaniedbanym chorobom tropikalnym (NTD) oraz walka z zapaleniem wątroby, chorobami przenoszonymi przez wodę i innymi chorobami zakaźnymi” wymaga znaczących nakładów badawczych, zwłaszcza jeżeli chodzi o niektóre NTD. Ponadto osiągnięcie celów energetycznych związanych ze „znacznym zwiększeniem udziału energii odnawialnej w globalnym koszyku energetycznym” i „podwojeniem globalnego tempa podnoszenia efektywności energetycznej” wymagać będzie znacznych wysiłków badawczych i innowacyjnych. Jednak pojawiają się obawy, że cele są zbyt liczne i ogólnikowe, aby jakakolwiek społeczność, naukowa czy inna, mogła do nich dążyć. »Nature» nazywa CZR „oenzetowską ‘listą rzeczy do zrobienia’ w zakresie eliminowania ubóstwa bez niszczenia środowiska” i cytuje Stevena Radeleta, dyrektora Global Human Development Program na Uniwersytecie Georgetown, który zauważa: „Może okazać się tak jak w starym powiedzeniu, jeżeli wszystko jest priorytetem, to ostatecznie nic nim nie jest”. Tymczasem »Scientific American« stawia sprawę otwarcie: „Bądźmy szczerzy – cele zrównoważonego rozwoju (CZR) […] to bałagan. W obecnej formie cele ani nie porządkują, ani nie szeregują pod względem ważności globalnych wysiłków zmierzających do poprawy kondycji ludzkiej przy jednoczesnym chronieniu planety. W konsekwencji istnieje ryzyko, że staną się pustym hasłem, umacniającym myślenie 'wszystko po staremu' w globalnym rozwoju”. Niezależnie od ich ewentualnych wad, takie właśnie cele zostały przyjęte i basta. Jaka powinna być zatem reakcja środowiska naukowego? Mark Stafford Smith, naukowiec z australijskiej Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation w Canberze, w wypowiedzi dla magazynu »Science« zauważył: „Ludzie upchali tam wszystko, ale społeczność naukowa może skupić się na znacznie mniejszym zbiorze zintegrowanych celów. Jeżeli tego nie zrobimy, to będziemy obserwować, jak potencjalne konflikty przekształcają się w rzeczywiste”. To do środowiska naukowego należy wskazanie prostszych wskaźników i strategii, które sprzyjać będą postępom – zdaniem Stafforda Smitha. Zachęca także naukowców do poszukiwania sposobów zapobiegania konfliktom między celami: „Na przykład bez postępów w zakresie efektywności i zmiany w kierunku energii odnawialnej, poszerzenie dostępu do nowoczesnych źródeł energii (cel 7) będzie kolidować z celem utrzymania pod kontrolą globalnego ocieplenia (cel 13)”. Wkład społeczności naukowej również będzie niezbędny do monitorowania postępów i utrzymywania ich na dobrej drodze. »Nature« wskazuje przede wszystkim na projekt pt. „Świat w roku 2050”, w ramach którego naukowcy wykorzystują modele komputerowe do analizowania społeczno-gospodarczych następstw zmiany klimatu. Zespół tego projektu przeprowadza właśnie analizę z zamiarem wskazania scenariuszy polityki, które mogą zapewnić osiągnięcie celów w ciągu kilku najbliższych dekad. Więcej informacji: Witryna ONZ poświęcona zrównoważonemu rozwojowi