polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Development of an Innovative Industrial Bioreacting and Fermentation Process producing an Organic Insect Repellent-Fertilizer for Ecological farming

Ekologiczna odpowiedź na śmietkę kapuścianą

Kapusta, kalafior i inne warzywa z hodowli ekologicznych kapustowatych są atakowane przez śmietkę kapuścianą, której larwy żywią się korzeniami tych roślin. Tradycyjnie, jedynym rozwiązaniem było dotychczas stosowanie siatek do kontroli szkodników, ponieważ w hodowli ekologicznej zabrania się używania syntetycznych środków owadobójczych; jednak, nowy organiczny produkt stworzony przez finansowanych ze środków UE zespół badawczy działa jednocześnie jako środek odstraszający owady i nawóz.

W ramach projektu ECOBUG powstał innowacyjny proces bioreakcji i fermentacji, w którym produkowany jest niedrogi, bezzapachowy środek odstraszający owady połączony z nawozem, który spełnia ścisłe kryteria stosowane w uprawach ekologicznych. Ponadto, proces produkcji może przynieść korzyści gospodarcze małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP). Produkcję nawozu oparto na fermentacji beztlenowej obornika w bioreaktorze, który następnie suszono. Produkcję środka odstraszającego owady oparto na szczepach cyjanobakterii, powszechnie znanych jako sinice. Cyjanobakterie wykazały właściwości odstraszające śmietkę kapuścianą i zostały masowo wyprodukowane w fotobioreaktorze, a następnie wysuszone do postaci płatków. Produkt końcowy wmieszano w nawóz stały z małą ilością płatków cyjanobakterii, a następnie wytłoczono, uformowano w granulki, wysuszono i powleczono. Okazało się, że produkt ECOBUG można przechowywać przez ponad rok bez ryzyka utraty jego skuteczności. Naukowcy przeprowadzili próby terenowe, aby sprawdzić zdolność produktu do odstraszania szkodników oraz nawożenia. Wyniki ujawniły, że po zastosowaniu środka nie zaobserwowano żadnych zniszczeń spowodowanych przez śmietkę kapuścianą, a w pobliżu nie znaleziono żadnych jaj. Zaobserwowano także wzrost plonów o 28% w przypadku kapusty głowiastej i o 50% w przypadku kalarepy. Ponadto, naukowcy przeprowadzili testy inkubacyjne i szklarniowe, aby określić skutki dodania uzupełniających substancji odżywczych i różnych środków odstraszających owady do granulek. Zespół ECOBUG z powodzeniem opracował bezzapachowy stały nawóz odstraszający owady, który doskonale nadaje się do ekologicznej uprawy kapusty i innych warzyw z rodziny kapustowatych. Garnulki mogą być również stosowane w hodowli innych roślin uprawnych i dostosowane zgodnie z ich potrzebami poprzez połączenie różnych składników. Proces produkcji może być prowadzony przez hodowców inwentarza żywego, także we współpracy z zakładem produkcji biogazu drogą fermentacji beztlenowej, podczas gdy masowa produkcja cyjanobakterii może być prowadzona przez hodowców glonów, którzy mogą sprzedawać płatki cyjanobakterii. Granulki ECOBUG zapewniają ekologiczną ochronę przeciw szkodnikami, przyjazny dla środowiska nawóz organiczny oraz szansę dla rolników na rozwinięcie własnego przemysłu produkcyjnego.