3. Mądrzejsze decyzje dotyczące naszych oceanów i gleby (Odcinek specjalny w ramach R&I Days)
Poniższy tekst jest tłumaczeniem transkrypcji przygotowanej przez SI.
00:00:16:13 - 00:00:44:15
Tony Lockett
Dzień dobry! Witam wszystkich serdecznie w tym wyjątkowym odcinku Podcastu CORDIScovery. W dzisiejszym odcinku przyjrzymy się dwóm kluczowym wyzwaniom, które są mocno związane z naszą przyszłością, czyli bezpieczeństwu żywnościowemu i stanowi naszych oceanów. Europejscy naukowcy opracowują innowacyjne rozwiązania w celu zwiększenia odporności systemów żywnościowych i ochrony ekosystemów morskich. Dziś porozmawiam z przedstawicielami dwóch projektów, które otrzymały dofinansowania w ramach unijnego programu Horyzont Europa.
00:00:44:17 - 00:01:10:13
Tony Lockett
Projekty te pokazują nam, w jaki sposób nauka i innowacje mogą pomóc w budowie zdrowszej i bardziej zrównoważonej przyszłości planety i jej mieszkańców. Wibi, Jérôme - dzień dobry.
Jérôme Gasperi
Dzień dobry. Miło cię widzieć.
Tony Lockett
Dziękuję za to, że zdecydowałeś się do nas dołączyć. Wibi jest badaczem zajmującym się geowizualizacją danych w ramach niderlandzkiej Fundacji OpenGeoHub, należy także do konsorcjum projektu AI4SoilHealth.
00:01:10:15 - 00:01:35:04
Maulana Ikram Wibisana
Zgadza się!
Tony Lockett
Jérôme jest ekspertem w dziedzinie obserwacji Ziemi i menedżerem produktu europejskiego cyfrowego bliźniaka oceanu, który powstał w ramach projektu EDITO. Wibi, pozwolę sobie zacząć od ciebie. Realizowany przez ciebie projekt ma na celu wykorzystanie sztucznej inteligencji do poprawy stanu gleby. Jeśli dobrze rozumiem, pracujesz nad rozwojem cyfrowego bliźniaka gleby.
00:01:35:06 - 00:01:58:15
Tony Lockett
W jaki sposób te prace wpisują się w założenia unijnej misji dotyczącej gleby, której celem jest poprawa stanu gleb do 2030 roku?
Maulana Ikram Wibisana
Zgadza się, masz rację. Skoro już mówimy o cyfrowych bliźniakach gleby, staramy się wdrożyć tę koncepcję, ale w tej chwili jeszcze nie udało nam się tego osiągnąć.
Tony Lockett
Czyli można powiedzieć, że nad tym pracujecie?
Maulana Ikram Wibisana
Zgadza się, pracujemy nad tym. Obecnie jest to bardziej narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji, a przynajmniej mogę je tak opisać.
00:01:58:17 - 00:02:24:05
Maulana Ikram Wibisana
Stworzyliśmy zbiory danych z całej Europy w skali 30 metrów, które następnie mogą być wykorzystywane przez społeczeństwo, rolników czy naukowców w celu wspomagania podejmowania decyzji. Co więcej, stworzone przez nas zbiory danych są w pełni otwarte. Wszyscy mogą uzyskać do nich dostęp. Każdy może z nich skorzystać. Udostępniamy je na licencji CC BY 4.0, dlatego każdy może ich używać. Do tego…
Tony Lockett
Czyli to oznacza, że dane już są dostępne?
Maulana Ikram Wibisana
Zgadza się, są dostępne.
00:02:24:07 - 00:02:47:02
Maulana Ikram Wibisana
Zostały już opublikowane. Jak wszyscy wiemy, gleby są jedną z najważniejszych rzeczy na świecie. Są szczególnie istotne dla rolników, którzy muszą wiedzieć, jakie właściwości mają uprawiane przez nich gleby. Przepraszam, powinienem to był wyjaśnić na samym początku. Pomówmy o podstawowych właściwościach gleby.
00:02:47:04 - 00:03:11:17
Maulana Ikram Wibisana
Zestaw danych został zgromadzony przez badaczy zajmujących się glebami. Dysponujemy starszymi danymi z różnych krajów, które zebraliśmy, przefiltrowaliśmy i oczyściliśmy. Zebraliśmy także nowe próbki w lokalizacji pilotażowej z pomocą społeczności i żywego laboratorium. Używamy tych danych do tworzenia map z pomocą algorytmów uczenia maszynowego.
00:03:11:17 - 00:03:28:19
Maulana Ikram Wibisana
Łączymy je też z danymi satelitarnymi.
Tony Lockett
Zatem jeśli dobrze rozumiem, wasz projekt obejmuje także wymiar nauki obywatelskiej - wolontariusze pomagają w gromadzeniu danych, które wprowadzacie następnie do zbiorów?
Maulana Ikram Wibisana
W zasadzie chodzi o zmienne i dane. Obecnie ich gromadzeniem zajmują się naukowcy.
00:03:28:19 - 00:03:46:17
Maulana Ikram Wibisana
Mowa o danych pozwalających na pomiar właściwości gleby. Mam tu na myśli zakwaszenie, stężenie węgla i tym podobne parametry. Naszym zadaniem jest ich mapowanie. Używamy w tym celu metod z dziedziny sztucznej inteligencji, w tym wypadku uczenia maszynowego, aby wyszukiwać wzorce w danych. Dzięki temu możemy zasadniczo przewidywać wartości wokół konkretnych punktów. W rezultacie otrzymujemy mapę dla całej Europy.
00:03:46:19 - 00:04:08:11
Tony Lockett
Rozumiem. Co w takim razie mówią te dane? Zapytam inaczej - jak bardzo powinniśmy się martwić o gleby w Europie?
Maulana Ikram Wibisana
Jeśli chodzi o stan gleb w Europie, naprawdę wiele zależy od miejsca. Ogólnie rzecz biorąc można jednak zaobserwować pogorszenie parametrów. Wystarczy wejść na naszą stronę internetową - edito.eu - i sprawdzić dowolny parametr gleby na podstawie danych z lat 2000-2022.
00:04:08:11 - 00:04:28:15
Maulana Ikram Wibisana
Na podstawie danych przedstawionych w czasie każdy może zobaczyć zmiany. Można zauważyć na terenie większości Europy pogorszenie właściwości gleby, co zdecydowanie nie jest dobrym zjawiskiem. Zmniejszanie zawartości węgla w glebie to przede wszystkim problem miast i wynika z braku przepuszczalności nawierzchni i tym podobnych czynników.
00:04:28:20 - 00:04:49:20
Maulana Ikram Wibisana
Problem dotyczy także między innymi pól i wynika ze stosowanych przez rolników technik upraw, stosowania środków chemicznych i innych czynników. Wpływa to również między innymi na stężenie węgla na tych obszarach. Dane pozwalają również na sprawdzanie oddziaływania pewnych czynników w czasie, ponieważ statystyki są przedstawione chronologicznie.
00:04:49:22 - 00:05:09:01
Maulana Ikram Wibisana
Dlatego można sprawdzić dane i zauważyć na przykład poprawę pewnych parametrów w konkretnych latach. Następnie można się zastanowić, jakie zmiany zostały wprowadzone w tym czasie. Albo na przykład co spowodowało nagły spadek w następnym roku. Dlatego właśnie uważam, że to przede wszystkim narzędzie wspierające podejmowanie decyzji, ponieważ rolnicy mogą samodzielnie sprawdzić dane i zastanowić się nad tym, jak zarządzają swoimi gospodarstwami.
00:05:09:01 - 00:05:32:00
Maulana Ikram Wibisana
Mogą też dzięki niemu weryfikować swoje metody.
Tony Lockett
Tak. Rozumiem. Jakie praktyczne narzędzia udostępniacie rolnikom? Jeśli dobrze pamiętam, pracujecie nad aplikacją na smartfony. Czy jest już dostępna?
Maulana Ikram Wibisana
Pierwsza wersja zostanie wydana w przyszłym miesiącu. Ogólnie korzystamy ze sztucznej inteligencji na dwa sposoby. Jednym z nich jest uczenie maszynowe, o którym wspomniałem już wcześniej. Ponadto korzystamy z dużych modeli językowych.
00:05:32:02 - 00:05:49:19
Maulana Ikram Wibisana
Obecnie są dość popularne między innymi jako chatboty i podobne rozwiązania. Wystarczy zadać pytanie, aby otrzymać odpowiedź udzieloną przez model. Jeśli ktoś nie zna się na glebie, nie jest w stanie stwierdzić, co oznaczają poszczególne parametry albo co to znaczy, jeśli dany parametr ma określony poziom. Jednocześnie jest to wiedza, którą chcemy posiadać.
00:05:49:21 - 00:06:13:01
Maulana Ikram Wibisana
Z tego powodu stworzyliśmy aplikację na telefony komórkowe. Jedną z jej funkcji będzie chatbot. Celem będzie interpretacja właściwości gleby i wyjaśnianie użytkownikom, co oznaczają w praktyce. Przykładowo, rolnik korzystający z aplikacji może zapytać, czy bot może sprawdzić lokalizację, a następnie wskazać odczynnik pH gruntów oraz znaczenie tego parametru w praktyce.
00:06:13:03 - 00:06:36:00
Maulana Ikram Wibisana
Chodzi o tego rodzaju rozwiązania. Dlatego trenujemy nasz model w taki sposób, by tworzył proste opisy zrozumiałe dla większości społeczeństwa. Mamy bowiem szereg platform, z których mogą łatwo korzystać naukowcy i które oferują bardziej złożone dane, ale nie są optymalne dla użytkowników końcowych.
00:06:36:02 - 00:06:55:19
Maulana Ikram Wibisana
W zasadzie tak to mogę podsumować.
Tony Lockett
Dziękuję bardzo. Myślę, że możemy wrócić do niektórych zagadnień w późniejszej części naszej dyskusji. Pozwól jednak, że przejdę teraz do Jérôme'a i przedstawię jego projekt. Jednym z głównych rezultatów twojego projektu i celem twoich pracy jest cyfrowy bliźniak oceanu.
00:06:55:24 - 00:07:23:00
Tony Lockett
Czy możesz nam wyjaśnić w kilku słowach, co to dokładnie jest?
Jérôme Gasperi
Tak. OK. Można powiedzieć, że cyfrowy bliźniak oceanu jest jego cyfrową repliką. Mamy zatem cyfrową kulę ziemską, na której symulujemy właściwości fizyczne oceanów - możemy sprawdzić temperaturę wody, zasolenie i występowanie wiatrów, a także wszystkie inne parametry związane z oceanem.
00:07:23:02 - 00:07:42:20
Jérôme Gasperi
Cały model jest ponadto interaktywny. Możemy bawić się naszą kulą ziemską. Można powiedzieć, że działa to podobnie jak serwis Google Earth - tam też widzimy Ziemię i możemy się nią bawić. Nasze rozwiązanie dotyczy po prostu nauki i oceanu. Wszystko sprowadza się do odtwarzania fizyki oceanu oraz właściwości biologicznych.
00:07:42:22 - 00:08:11:19
Jérôme Gasperi
Oznacza to na przykład, że możemy zobaczyć parametry z przeszłości, ale także sprawdzić przyszłe warunki i opracować prognozy. Jestem przedstawicielem organizacji Mercator Ocean International, która odpowiada za usługi morskie dostępne w ramach systemu Copernicus Marine Service. Celem tego systemu jest opracowywanie prognoz dotyczących stanu oceanów. Codziennie opracowujemy dziesięciodniową prognozę dla całego oceanu, obejmującą zmiany temperatury, zasolenie, prądy morskie i inne parametry.
00:08:11:21 - 00:08:41:11
Jérôme Gasperi
Cyfrowy bliźniak oceanu wykorzystuje różne źródła danych, w tym dane gromadzone in situ, dane satelitarne i nie tylko, przetwarzane przy pomocy zasobów obliczeniowych i sztucznej inteligencji. Dzięki temu możemy tworzyć aplikacje, które pozwalają decydentom zadawać pytania o skutki określonych decyzji oraz wyjaśniają konkretne sytuacje.
00:08:41:11 - 00:09:09:24
Tony Lockett
Czyli jakie znaczenie mają poszczególne decyzje, jakie występują zmienne i jakie będą rezultaty. Wibi wspomniał, że dane obejmują okres 2 lub 3 lat, od 2020 do 2022 roku. Jeśli się nie mylę, dysponujecie znacznie szerszym zakresem danych wykorzystywanych na potrzeby cyfrowego bliźniaka oceanu, zgadza się?
Jérôme Gasperi
Zgadza się! Jeśli chodzi o fizykę oceanu, dysponujemy modelami z lat 90. XX wieku - mówimy w takim razie o prognozach obejmujących 30 lat.
00:09:10:01 - 00:09:37:03
Jérôme Gasperi
Na tej podstawie opracowujemy tak zwane prognozy wsteczne, czyli analizujemy ponownie 40 lat istniejących prognoz. Zasadniczo dysponujemy danymi z 40 lat dotyczącymi temperatury morza, aktualnego zasolenia i tak dalej. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki temu widzimy trendy i zmiany wywołane przez zmianę klimatu, które są widoczne na podstawie wszystkich tych parametrów. To szczególnie istotne z punktu widzenia sztucznej inteligencji, ponieważ jak wszystkim wiadomo, sztuczną inteligencję trzeba trenować za pomocą danych.
00:09:37:05 - 00:09:53:09
Jérôme Gasperi
Im więcej tych danych, tym lepiej. Z kolei im szerszy jest zakres tych danych, tym większą ilością danych dysponujemy i tym większa jest dokładność przewidywania zmian.
Tony Lockett
Rozumiem. Przepraszam. Wibi, śmiało.
Maulana Ikram Wibisana
Czy istnieje... Nie, w sumie się z tym zgadzam.
00:09:53:11 - 00:10:10:14
Maulana Ikram Wibisana
Tego rodzaju dane są niezwykle istotne. W naszym przypadku chodzi o dane na temat właściwości gleby. Tak. Na przykład właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne. W przypadku danych biologicznych nie umieszczaliśmy ich na mapie, ponieważ model nie sprawdza się ze względu na brak danych i szum w istniejących danych.
00:10:10:16 - 00:10:27:09
Maulana Ikram Wibisana
W przypadku procesów, które wykorzystują sztuczną inteligencję i algorytmy uczenia maszynowego, bardzo ważne jest rozpoczęcie pra od dobrych danych. Potrzeba czystych danych w ilości pozwalającej na ich analizę, szczególnie w skali całej kuli ziemskiej. Innymi słowy, potrzeba rzetelnych danych charakteryzujących się dobrą dystrybucją. To bardzo trafna uwaga.
00:10:27:10 - 00:10:49:14
Tony Lockett
Rozumiem. Jérôme, czy mogę w takim razie zapytać, czym różni się podejście oparte na cyfrowym bliźniaku od modelowania komputerowego, które istnieje już od dłuższego czasu? Czy chodzi o wymiar sztucznej inteligencji? Co wyróżnia takie rozwiązanie? Na czym polega nowość?
Jérôme Gasperi
Cóż. W rzeczywistości bliźniak cyfrowy korzysta oczywiście z modelu obliczeniowego. Z drugiej strony jest to widoczne, ponieważ modele obliczeniowe są nieco statyczne.
00:10:49:14 - 00:11:22:03
Jérôme Gasperi
Obejmują tylko prognozowane, statyczne dane. Dodatkowo modele obliczeniowe są mocno związane z nauką. Cyfrowy bliźniak jest bardziej dynamiczny. Jest bardziej interaktywny. Choć opiera się na modelach, można się nim bawić. Łatwiej jest je także zrozumieć osobom niebędącym ekspertami. To na swój sposób bardziej dynamiczne rozwiązanie. Do tego dochodzi sztuczna inteligencja, która może stanowić nowy sposób wydobywania informacji ułatwiający zrozumienie oceanu.
00:11:22:08 - 00:11:40:06
Jérôme Gasperi
Ale tak naprawdę chodzi przede wszystkim o modelowanie - wykorzystujemy różne techniki modelowania, używamy sztucznej inteligencji opartej na modelowaniu i tak dalej. Cyfrowe bliźniaki nie zastępują konwencjonalnych modeli. Różnica polega na tym, że w jednym przypadku mamy konkretny punkt w czasie oparty na modelu, a w drugim mamy interaktywne rozwiązanie.
00:11:40:08 - 00:12:06:04
Jérôme Gasperi
Na tym polega główna różnica między modelowaniem i cyfrowym bliźniakiem oceanu.
Tony Lockett
Jak można sprawdzać takie dane? Środowisko oceaniczne jest przecież bardzo złożonym i wielowymiarowym ekosystemem. Skąd można mieć pewność, że model prawidłowo odzwierciedla wzajemne oddziaływania między różnymi czynnikami?
Jérôme Gasperi
Cóż. Jak sam mówisz, ocean jest niezwykle złożonym ekosystemem.
00:12:06:04 - 00:12:38:23
Jérôme Gasperi
To oznacza, że występują w nim zróżnicowane interakcje. Oczywiście nie istnieje jeden uniwersalny, fantastyczny model, który w magiczny sposób wyjaśni je wszystkie. Mamy zatem konkretne modele dotyczące każdego z parametrów. Cyfrowy bliźniak oceanu to w rzeczywistości wielowarstwowy twór, który obejmuje warstwy zawierające trasy statków, informacje fizyczne, połowy, zanieczyszczenia czy inne dane.
00:12:39:04 - 00:13:10:22
Jérôme Gasperi
Możemy łączyć różne dane. Mamy modele pozwalające na obserwację każdego z tych aspektów. A dzięki cyfrowemu bliźniakowi można łączyć dane, aby ustalać na ich podstawie pewne prawidłowości. Oczywiście w tym obszarze bardzo przydatna jest sztuczna inteligencja, która pomaga nam w obróbce wszystkich tych danych. Ludzie mają trudności z analizą wielu baz danych, dlatego sztuczna inteligencja bardzo pomaga.
00:13:10:24 - 00:13:35:14
Jérôme Gasperi
Sztuczna inteligencja może na przykład pomóc w poszukiwaniu trendów. Narzędzia pozwalają w dostrzeżeniu nawet subtelnych zmian.
Tony Lockett
Wygląda na to, że cyfrowy bliźniak oceanu opiera się na szerszym zakresie danych do wykorzystania, a same dane są bardziej zróżnicowane. Wróćmy teraz do cyfrowego bliźniaka gleby.
00:13:35:20 - 00:13:58:20
Tony Lockett
Czy twoim zdaniem potrzebujecie więcej danych?
Maulana Ikram Wibisana
Masz na myśli dane z innych lat?
Tony Lockett
Jak najbardziej, a do tego dane dotyczące innych parametrów.
Maulana Ikram Wibisana
Cóż. Potrzebujemy zdecydowanie więcej danych. Jeśli chodzi o właściwości gleby i dostępne warstwy mapy, opracowaliśmy mapy dla parametrów, w przypadku których mamy uporządkowane dane pozwalające na ich modelowanie.
00:13:58:22 - 00:14:19:23
Maulana Ikram Wibisana
Oczywiście mamy także dostęp do pewnych danych historycznych - mamy dane zebrane przez naukowców zajmujących się glebą w Europie, które obejmują parametry z lat 60. czy 70. XX wieku. Z drugiej strony rozkład tych danych pozostawia wiele do życzenia względem lat 2000-2022. Możemy prowadzić modelowanie na ich podstawie, możemy je mapować, ale jakość rezultatów nie będzie zasadniczo taka sama.
00:14:20:00 - 00:14:40:12
Maulana Ikram Wibisana
Właśnie dlatego tego nie zrobiliśmy. To samo tyczy się biologicznych właściwości gleby. W przypadku cyfrowych bliźniaków chodzi między innymi o scenariusze na przyszłość. Dlatego właśnie uważam, że nasze rozwiązanie jest obecnie narzędziem wspomagającym podejmowanie decyzji - wierzę, że istnieje wyraźna granica między cyfrowym cieniem a cyfrowymi bliźniakami.
00:14:40:17 - 00:15:02:02
Maulana Ikram Wibisana
Jednym z aspektów tych różnic są sytuacje oparte na scenariuszach na przyszłość, czyli przewidywania - jeszcze nie możemy tego robić. Z drugiej strony uważam, że to bardzo interesująca kwestia. Uwielbiam hipotezy i przewidywania. Bardzo podoba mi się też wasze rozwiązanie.
Jérôme Gasperi
Dziękuję.
Tony Lockett
Czy mogę zapytać, czy w ramach projektu będziecie współpracować między innymi z rolnikami, aby zapewnić im narzędzia, z których będą w stanie skorzystać?
00:15:02:08 - 00:15:30:20
Tony Lockett
Mam na myśli to, że cyfrowy bliźniak oceanu może mieć wiele zastosowań. Mogą z niego skorzystać zarówno politycy, jak i decydenci czy przedstawiciele przemysłu żeglugowego, a nawet rybacy. Czy wiesz, w jaki sposób wykorzystują wasze narzędzie? Czy prowadzicie jakieś działania mające na celu dotarcie do tych ludzi, aby pokazać im dostępne rozwiązania i zachęcić do ich wykorzystywania?
00:15:30:22 - 00:15:48:10
Jérôme Gasperi
Cóż. Jeśli chodzi o naszego cyfrowego bliźniaka, Europejski Cyfrowy Bliźniak Oceanu opracowany w ramach projektu EDITO jest całkiem nowym narzędziem. Prace ruszyły trzy lata temu, choć samo rozwiązanie opiera się na danych dostępnych od dłuższego czasu. W szczególności opiera się na danych z usługi Copernicus Marine Service.
00:15:48:10 - 00:16:11:18
Jérôme Gasperi
Copernicus Marine Service to europejska usługa. Pozwolisz, że przedstawię pokrótce projekt Copernicus. To sztandarowy projekt Komisji Europejskiej. Zasadniczo projekt Copernicus dotyczy monitorowania Ziemi przy pomocy satelitów.
00:16:11:18 - 00:16:29:23
Jérôme Gasperi
Dysponujemy danymi gromadzonymi in situ i danymi satelitarnymi pozwalającymi na monitorowanie wszystkich aspektów Ziemi. Łącznie mamy sześć usług. Są to usługi morskie, usługi lądowe, usługi ratunkowe, usługi pogodowe, usługi związane ze zmianą klimatu i tak dalej. Usługi morskie polegają na dostarczaniu prognoz dotyczących oceanu.
00:16:29:23 - 00:17:13:15
Jérôme Gasperi
Dane te wykorzystuje wiele podmiotów, od naukowców po przemysł i prywatne firmy, które używają ich w swojej działalności. Mamy blisko 100 000 zarejestrowanych użytkowników i miliony pobrań miesięcznie. To podstawowe dane, które są wykorzystywane. Europejski Cyfrowy Bliźniak Oceanu opiera się na tych danych oraz na sieci EMODnet, która gromadzi dane zbierane in situ i wypełnia lukę między gromadzeniem danych a ich analizą w celu pomocy ludziom w podejmowaniu decyzji.
00:17:13:20 - 00:17:36:23
Jérôme Gasperi
Wdrożyliśmy infrastrukturę i narzędzia, a także zasoby obliczeniowe i zróżnicowane rozwiązania. Odpowiadając na twoje pytanie, przez pierwsze trzy lata trwania projektu był to zasadniczo projekt badawczy. Oznacza to, że współpracujemy z badaczami i naukowcami, którzy opracowują swoje modele na jego podstawie.
00:17:37:00 - 00:18:01:06
Jérôme Gasperi
Opracowaliśmy też kilka scenariuszy prezentujących, jak osoby spoza środowiska akademickiego mogą wykorzystać to rozwiązanie, w tym decydenci i zwykli ludzie. Opracowujemy na przykład scenariusze dotyczące glonów Sargassum dla rybaków. Sargassum to gatunek glonów występujący na Karaibach,
00:18:01:06 - 00:18:20:19
Jérôme Gasperi
Problem powstaje, gdy morze wyrzuca je na plaże, ponieważ negatywnie wpływają na turystykę. Mamy model, który wykrywa glony na podstawie zdjęć satelitarnych, a następnie modeluje ich dryf.
00:18:20:19 - 00:18:39:23
Jérôme Gasperi
Dzięki temu łatwo ustalić, kiedy dopłyną do danej strefy ekonomicznej. Następnie można wysłać łodzie w celu ich wyławiania. Co więcej, glony te można wykorzystać jako surowiec, na przykład do produkcji cegieł pozwalających na budowę domów. Mamy zatem do czynienia z przykładem czegoś, co stanowi problem.
00:18:39:23 - 00:19:10:18
Jérôme Gasperi
Glony Sargassum na plaży mogą być cennym materiałem. Ale żeby móc je wykorzystać, rybacy muszą wiedzieć, kiedy pojawią się glony i czy będzie ich wystarczająco dużo, by opłacał się ich załadunek na kutry. Mówimy o tego rodzaju przykładach. Pomysły na dalsze fazy rozwoju projektu EDITO obejmują umożliwienie takim użytkownikom korzystania z platformy i jak najlepszego wykorzystania jej zasobów.
00:19:10:20 - 00:19:32:11
Tony Lockett
OK. Wibi, czy masz jakiś podobny przykład, o którym możesz nam opowiedzieć? Co można zrobić w oparciu o udostępniane dane na temat stanu gleby? Czy masz jakiś przypadek użycia lub scenariusz, o którym możesz nam opowiedzieć?
00:19:32:17 - 00:19:53:06
Maulana Ikram Wibisana
Nie mam co prawda żadnych scenariuszy, ale jeśli chcesz, mogę przedstawić przykład wykorzystania tych danych. W ramach działań związanych z misją poświęconą glebie, współpracujemy z wieloma podmiotami. Wśród nich są żywe laboratoria. Wczoraj prowadziliśmy nawet kurs w jednym z hiszpańskich żywych laboratoriów.
00:19:53:08 - 00:20:18:23
Maulana Ikram Wibisana
W ramach kursu korzystamy również z opracowanej przez nas platformy Eco Data Cube i szkolimy rolników w zakresie korzystania z danych. Wczoraj uczestnicy testowali rozwiązania w skali pojedynczych gospodarstw, w tym jednoosobowych, sprawdzając parametry w całym przedziale czasowym, od 2000 do 2022 roku.
00:20:19:00 - 00:20:35:06
Maulana Ikram Wibisana
Zauważają dokładnie to, o czym opowiadałem wcześniej - na przykład to, że w niektórych latach następuje stopniowy wzrost i stopniowy spadek pewnych parametrów. To pozwala im zastanowić się nad stosowanymi metodami i sprawdzić, jakich środków ochrony roślin używali i jak dbali o swoje gospodarstwa.
00:20:35:08 - 00:20:58:20
Maulana Ikram Wibisana
W rzeczywistości ma to sens i jest w dużej mierze skorelowane z zestawami danych i warstwami, którymi dysponujemy. W praktyce rolnicy są w stanie stwierdzić, które ze stosowanych przez nie metod spowodowały ten stan rzeczy. Dzięki temu są w stanie planować, jakie metody mogą zastosować w przyszłości do uprawy określonych rodzajów roślin. Co więcej, nasze dane opierają się również na głębokości.
00:20:58:22 - 00:21:18:14
Maulana Ikram Wibisana
W zależności od rodzaju sadzonej rośliny warto sprawdzić, z jaką głębokością jest ona skorelowana. Oczywiście każdy proces jest nieco inny.
Tony Lockett
Rozumiem. W takim razie mam prawdopodobnie ostatnie pytanie do was obu. Jesteśmy obecnie świadkami błyskawicznych zmian wynikających ze stosowania sztucznej inteligencji i nie tylko.
00:21:18:14 - 00:21:36:24
Tony Lockett
Gdybyście mogli spojrzeć w kryształową kulę i wybiec w przyszłość o powiedzmy pięć lat, jakie losy czekają wasze projekty? Jakich jeszcze przełomów możecie dokonać? Jakie będą skutki ich realizacji? Jérôme, może zaczniemy od ciebie?
00:21:37:01 - 00:21:59:10
Jérôme Gasperi
Cóż. Moim zdaniem byłoby wspaniale, gdyby EDITO stał się punktem odniesienia dla oceanografów. Pozwolę sobie użyć pewnego porównania, choć daleko mu do ideału. Gdy myślimy o filmach w sieci, myślimy o YouTube. Gdy myślimy o zdjęciach, natychmiast na myśl przychodzi nam Instagram. Chciałbym, żeby po dane oceanograficzne ludzie wchodzili na platformę EDITO.
00:21:59:12 - 00:22:24:08
Jérôme Gasperi
Co więcej, wraz z popularyzacją sztucznej inteligencji... Idealnie byłoby, gdybyśmy już teraz zaczęli korzystać z chatbotów, które po zadaniu jakiegokolwiek pytania, na przykład o temperaturę w Zatoce Neapolitańskiej w przyszłym tygodniu, będą w stanie podpowiedzieć jak można uzyskać takie wyniki.
00:22:24:10 - 00:22:52:24
Jérôme Gasperi
Następnym etapem będzie asystent. Skoro sztuczna inteligencja będzie w stanie podać wyniki, może także uruchamiać pewne procesy, prawda? Może wykorzystać wszystkie te dane i modele, połączyć je i przedstawić wyniki, a także zaprezentować komplet informacji. Moim zdaniem prawdziwym przełomem będzie wykorzystanie wszystkich tych danych i opracowanie na ich podstawie asystenta czy inteligencji oceanicznej.
00:22:52:24 - 00:23:20:21
Jérôme Gasperi
Innymi słowy, chcemy miejsca, w którym będzie można uzyskać odpowiedź. Niezwykle istotną kwestią jest to, że im zdrowsze są oceany, tym zdrowsza jest nasza przyszłość. Dlatego tak ważne jest dokonywanie lepszych wyborów. Cyfrowy bliźniak jest nie tylko narzędziem naukowym, ale także oknem na ocean, które pozwala go lepiej zrozumieć.
00:23:20:21 - 00:23:45:07
Jérôme Gasperi
Cóż. Do tego warto pamiętać, że lepsza wiedza oznacza lepsze wybory, a lepsze wybory oznaczają lepszą planetę.
Tony Lockett
Lepsza wiedza oznacza lepsze wybory. Wibi, czy masz podobne przemyślenia na temat swojego projektu?
Maulana Ikram Wibisana
Zdecydowanie. Cieszą nas prace nad aplikacją mobilną i chatbotem. Zebraliśmy już pierwsze opinie od rolników i zauważamy wyraźny podział na dwie główne grupy.
00:23:45:07 - 00:24:02:23
Maulana Ikram Wibisana
Jedna z tych grup uwielbia nasze wizualizacje, a przedstawiciele drugiej wydają się nie być nimi zainteresowani. Interesują ich po prostu informacje. Jak już zauważyłem, chatbot z pewnością pomoże w zrozumieniu danych, bo w praktyce mało kto zdaje sobie sprawę ze znaczenia różnych parametrów, na przykład zawartości węgla w glebie. Każdy za to chce wiedzieć, jaki ma wpływ na gospodarstwo. Dzięki chatbotowi...
00:24:03:01 - 00:24:25:24
Maulana Ikram Wibisana
Dzięki chatbotowi rolnicy mogą skorzystać z prostych wyjaśnień i dowiedzieć się, co zależy od parametrów. Być może chatbot będzie też w stanie zasugerować działania, ale to będzie zależało od treningu modeli językowych i dostarczeniu im stosownych informacji. Nie mogę się już doczekać rezultatów. W przyszłym miesiącu, w zasadzie już w listopadzie, wydamy naszą aplikację mobilną.
00:24:26:03 - 00:24:46:05
Tony Lockett
W listopadzie 2025 roku.
Maulana Ikram Wibisana
Choć już teraz widzę, że nasz chatbot działa bardzo dobrze. Zdecydowanie mnie to cieszy. Co więcej, ze względu na to, że jesteśmy organizacją non-profit, staramy się udostępniać dane publicznie, zwłaszcza naukowcom. Obecnie jesteśmy na dobrej drodze.
00:24:46:05 - 00:25:05:20
Maulana Ikram Wibisana
Opublikowaliśmy już dane dotyczące Europy, które są dostępne za darmo. Każdy ma do nich dostęp, każdy może je sprawdzić. Szczególnie zachęcamy do korzystania z nich badaczy. Oprócz danych dotyczących Europy, mamy także zbiór danych globalnych, dzięki czemu dysponujemy platformą gromadzącą dane na temat gleb na świecie. Wszystkie te dane również są dostępne, podobnie jak opracowania. Każdy może z nich skorzystać.
00:25:05:22 - 00:25:24:19
Maulana Ikram Wibisana
Dzięki temu projektowi udało nam się osiągnąć kilka sukcesów. W tym miejscu nie mogę nie wspomnieć o swoich przełożonych i podjętych decyzjach. Wszyscy są badaczami. Zdają sobie sprawę, jak trudne jest opracowywanie zestawów danych, a następnie sami tworzą zupełnie nowy zestaw danych i dbają o to, by był całkowicie otwarty. Można z niego korzystać bez płacenia. To wyjątkowa wizja i bardzo ważna misja.
00:25:24:19 - 00:25:47:12
Tony Lockett
Zanim przejdę do krótkiego podsumowania, czy jest coś, o czym chcielibyście jeszcze wspomnieć, a nie mieliście okazji?
Maulana Ikram Wibisana
Nie - zgadzam się, ze wszystkim, co usłyszałem, a do tego dowiedziałem się wiele na temat innych projektów. Uważam, że to bardzo interesujące zagadnienie, a sama rozmowa była bardzo przyjemna.
Jérôme Gasperi
Czy wasza aplikacja będzie dostępna na urządzeniach Apple, czy wyłącznie na telefonach z systemem Android?
00:25:47:14 - 00:26:07:18
Maulana Ikram Wibisana
Nie, nie będziemy mieli nawet aplikacji na Androida. Nasza aplikacja będzie dostępna w sieci w formie strony internetowej. Oczywiście sposób, w jaki zaprojektowaliśmy aplikację, pozwoli jej się dostosować do urządzenia. Myśleliśmy o wydaniu aplikacji w sklepie App Store, ale nie sądzę, by w najbliższym czasie miało to się udać. Chodzi oczywiście o rejestrację, uwierzytelnianie i tym podobne kwestie.
00:26:07:18 - 00:26:28:21
Maulana Ikram Wibisana
Wydanie aplikacji internetowej jest znacznie łatwiejsze, ale dla osób korzystających z niej przy pomocy telefonu będzie wyglądała jak aplikacja mobilna.
Tony Lockett
Wibi, Jérôme - serdecznie wam dziękuję za udział w dzisiejszym odcinku. Dziękuję również naszym widzom za uwagę. Zapraszam do obserwowania naszego podcastu w serwisach Spotify i Apple Podcasts. Zapraszam także na stronę podcastu w serwisie CORDIS.
00:26:28:23 - 00:26:45:02
Tony Lockett
Zachęcam też do zasubskrybowania naszego podcastu – w ten sposób nie ominą cię informacje na temat najciekawszych badań naukowych finansowanych przez UE. Więcej informacji na temat zróżnicowanych projektów można znaleźć w serwisie CORDIS. CORDIS jest serwisem internetowym Komisji Europejskiej poświęconym badaniom i innowacjom. Projekty i badania opisujemy także na łamach naszego magazynu internetowego „Horizon”.
Poprawa stanu mórz i gleby
Ten specjalny odcinek podcastu CORDIScovery został nagrany w ramach Europejskich Dni Badań i Innowacji(odnośnik otworzy się w nowym oknie). W tym odcinku przyjrzymy się dwóm kluczowym wyzwaniom, które są silnie powiązane z naszą przyszłością - bezpieczeństwem żywnościowym i stanem naszych oceanów. Naukowcy, którzy skorzystali z dofinansowania badań i innowacji ze środków Unii Europejskiej, opracowują innowacyjne rozwiązania w celu zwiększenia odporności systemów żywnościowych i ochrony ekosystemów morskich. Czym jest cyfrowy bliźniak gleby i w jaki sposób może nam pomóc w badaniu stanu naszych gleb? Czy cyfrowy bliźniak morza może pomóc w ochronie naszych oceanów? Tymi zagadnieniami zajmują się dwa nowatorskie projekty, które otrzymały dofinansowanie z unijnego programu ramowego Horyzont Europa. Projekty te pokazują nam, w jaki sposób nauka i innowacje mogą pomóc w budowie zdrowszej i bardziej zrównoważonej przyszłości dla ludzi i planety. Maulana Ikram Wibisana (Wibi) to badacz zajmujący się geowizualizacją danych, a także przedstawiciel fundacji OpenGeoHub(odnośnik otworzy się w nowym oknie) w Niderlandach - organizacji realizującej wizję otwartych zbiorów danych, w szczególności danych satelitarnych dotyczących obserwacji Ziemi. Wibi zajmuje się geowizualizacją i analizą danych w ramach projektu AI4SoilHealth. Jérôme Gasperi jest ekspertem w dziedzinie obserwacji Ziemi i menedżerem produktu zajmującym się Europejskim Cyfrowym Bliźniakiem Oceanu(odnośnik otworzy się w nowym oknie) (EDITO) z ramienia organizacji Mercator Ocean International(odnośnik otworzy się w nowym oknie). Badacz pomaga w opracowywaniu narzędzi i usług, które łączą dane satelitarne, modele oceaniczne i technologie cyfrowe w celu wspierania nauki, zrównoważonego rozwoju i społeczeństwa. Ponadto uczestniczył w projekcie EDITO 2.
Czekamy na Wasze opinie!
Jeśli chcesz podzielić się z nami swoją opinią na temat naszych podcastów, napisz do nas! Wszelkie komentarze, pytania lub sugestie prosimy przesyłać na adres editorial@cordis.europa.eu.
Słowa kluczowe
Kraje
Dania, Francja