polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Structural insight into auto-ubiquitylation as a regulatory mechanism for protein trafficking

Co łączy język i transport? Białka

W interakcji wewnątrz komórki białka posługują się specjalnym językiem. Jednym z kluczowych sygnałów jest małe białko o nazwie ubikwityna (Ub).

Z nieprawidłowościami w układzie ubikwitynowym wiążą się rozmaite patologie, w tym niektóre nowotwory. Przykładowo można wymienić rak piersi, rak okrężnicy, chorobę Parkinsona, chorobę Alzheimera, cukrzycę, a nawet choroby zakaźne, takie jak wywoływane przez wirusy HIV i Ebola. Szersza wiedza o sygnalizacji białkowej i dekodowaniu sygnałów przez komórki może utorować drogę nowym terapiom tych poważnych chorób. Finansowany przez UE projekt "Auto-ubiquitylation" poświęcony jest badaniu mechanizmów dekodowania na poziomie molekularnym (komórkowym). Jest to ważne zagadnienie, ponieważ wiadomo, że receptory Ub dekodują sygnały tysięcy zubikwitynowanych białek. Szczegółowe badania nad działaniem receptorów Ub szeroko wyjaśniają ich znaczenie w chorobach (działają zapobiegawczo). Za pomocą testów biochemicznych i biofizycznych ustala się, czy w działaniu receptorów Ub biorą udział struktury otwarte czy zamknięte. W wyniku prac projektowych zaproponowano, że receptory Ub mogą "przyjmować" trzy stany strukturalne: "apo", czyli postać niezwiązaną, "trans", czyli postać związaną z innym białkiem zubikwitynowanym, oraz "cis", czyli postać samozubikwitynowaną. Rozpoznanie struktury cis jest kluczowe dla wyjaśnienia przebiegu interakcji cząsteczek służącej regulacji działania białek (autoinhibicja). W związku z tym w toku projektu opracowano nowatorski układ bakteryjny do ubikwitynacji białek, który pomoże w rozpoznaniu wysoce selektywnych struktur receptorów Ub w postaci cis i przyniesie dokładniejsze wyjaśnienie przebiegu samoregulacji. Uczestnicy projektu przewidują, że ich praca umożliwi farmakologiczne manipulowanie układem Ub. Wyniki w tej dziedzinie posłużą w przyszłości jako wzór przy opracowywaniu nowych leków przeciwko takim chorobom jak AIDS i nowotwory.