polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Towards Human Exploration of Space: a EUropean Strategy

Wytyczanie naukowych szlaków dla załogowych misji na Marsa

Misje kosmiczne na orbicie ziemskiej wykazały, że ludzie mogą żyć i pracować w przestrzeni kosmicznej przez dłuższy czas. Fundusze uzyskane od UE umożliwiły opracowanie europejskiej strategii osiągania bardziej odległych celów.

Naukowcy rozpoczęli finansowany przez UE projekt THESEUS ("Towards human exploration of space: a European strategy"), aby opracować plan działań naukowych na potrzeby europejskich załogowych misji badawczych w obrębie układu słonecznego. Wśród pierwszych celów są obiekty bliskie Ziemi, takie jak Księżyc i Mars. Obecnie perspektywy zorganizowania załogowych misji badawczych na Marsa są ograniczone przez czynniki, takie jak zapobieganie utracie tkanki kostnej, ochrona przed promieniowaniem jonizującym oraz zmniejszenie wydajności pracy podczas długich misji. Dodatkowo w systemach podtrzymywania życia i recyklingu potrzebny jest przełom technologiczny, który pozwoli zmniejszyć koszty długotrwałych misji załogowych. Projekt THESEUS skupił wokół siebie ponad 120 ekspertów z wielu krajów tworzących 14 tematycznych grup eksperckich, a następnie, dzięki konsultacjom online, udało się w jego ramach uzupełnić ich opinie opiniami ogólnej społeczności naukowej. Wynikiem prac było zidentyfikowanie 99 kluczowych priorytetów stanowiących ważne wyzwania w 5 obszarach badań nad załogowymi lotami kosmicznymi. Do obszarów badań należą fizjologia systemów zintegrowanych, psychologia i systemy człowiek-maszyna, promieniowanie kosmiczne, zarządzanie przestrzenią życiową i opieka zdrowotna. Na podstawie rekomendacji opracowanych w trakcie warsztatów integracyjnych, które miały miejsce w czerwcu 2011 r. plan działań projektu THESEUS został następnie zorganizowany w odniesieniu do trzech głównych zagadnień. Są to: adaptacja do środowiska kosmicznego, przeciwdziałanie licznym czynnikom stresogennym oraz niezbędne narzędzia i techniki. Oficjalny plan działań projektu THESEUS i poszczególne raporty grup ekspertów opublikowane zostały w witrynie internetowej projektu w marcu 2012 r. Podczas prac projektu THESEUS udało się ustalić plan zintegrowanych działań z zakresu nauk przyrodniczych oraz utworzyć europejską sieć, mającą na celu koordynowanie i realizowanie tej strategii. Podczas prac projektu korzystano z międzynarodowych doświadczeń oraz dokonano oceny przydatności proponowanych priorytetów do zastosowań na Ziemi oraz w przemyśle. W rezultacie efekty prac projektu THESEUS powinny zapewnić skuteczne i wydajne wykorzystanie zasobów w celu maksymalnego wsparcia badań kosmosu i działań rozwojowych.