polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

Effect of diet and lifestyle on risk of gastrointestinal infection and allergy in early lfe; consumer knowledge, attitudes and needs

Sondy RNA w badaniach alergii u niemowląt

Badania naukowe wskazują na związek pomiędzy dietą, szczególnie w okresie niemowlęcym, a rozwojem chorób infekcyjnych i alergii. Partnerzy europejskiego projektu INFABIO opracowali sondę dla dwóch mikroorganizmów włączonych w mechanizmy powstawania tych chorób.

Nie można lekceważyć znaczenia diety niemowląt w odniesieniu do ich podatności na choroby i alergie. Innym ważnym czynnikiem związanym ze zdrowiem niemowląt jest mikroflora jelitowa. Jelito ludzkie zamieszkuje wiele gatunków drobnoustrojów, przede wszystkim bakterii, a do utrzymania stanu symbiozy niezbędna jest ich prawidłowa równowaga. W ramach finansowanego przez UE projektu INFABIO przeprowadzono wszechstronne badanie niemowląt w pięciu krajach europejskich. W celu zrozumienia złożonych zagadnień związanych z rozwojem alergii i innych chorób, zebrano dane dotycząc stylu życia, diety i przebytych chorób. Partnerzy projektu z instytutu INRA we Francji opracowali badanie przeznaczone do identyfikacji bakterii obecnych w jelitach, które mogą być odpowiedzialne za opóźnioną tolerancję u niemowląt. Aby specyficznie wykryć i oznaczyć ilościowo bakterie Clostridium perfringens oraz Clostridium difficile, opracowano indywidualne sondy dla każdego z tych gatunków bakterii kałowych. Następnie zweryfikowano sondy z użyciem różnych technik, w tym hybrydyzacji FISH (fluorescent in situ hybridisation - fluorescencyjnej hybrydyzacji in situ) i cytometrii przepływowej, wykorzystując próbki kału, do których wprowadzono bakterie szczepów Clostridium. Korzystając z bazy danych projektu Ribosomal Database Project, zdefiniowano sondy 16S rRNA. Dzięki zastosowaniu tych dwóch innowacyjnych i ośmiu opracowanych wcześniej sond zidentyfikowano główne grupy mikroflory kałowej występujące u niemowląt w wieku od 1,5 do 18,5 miesięcy. Szukając potencjalnych przyczyn alergii i chorób infekcyjnych oznaczono ilościowo względne proporcje występowania obu gatunków bakterii Clostridium. Zidentyfikowano również główny gatunek flory jelitowej, który należał do rodzaju Bifidobacterium. W przeciwieństwie do bakterii Clostridium, bakterie Bifidobacterium rzadko wiążą się z występowaniem alergii, a poza tym ułatwiają trawienie. Dane zgromadzone w tym badaniu dotyczą samego sedna procesów biochemicznych odpowiedzialnych za żywienie, choroby i związane z nimi przemiany biochemiczne. Z tego względu są one ważne dla przemysłów komercyjnych, od branży żywności dla niemowląt do agencji zdrowia publicznego zajmujących się promowaniem tak ważnych zagadnień, jak na przykład karmienie piersią.