polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Marine Ecosystem Evolution in a Changing Environment

Zmieniające się środowisko morskie w Europie

Ekosystemy morskie dynamicznie zmieniają się pod wpływem coraz intensywniejszej działalności człowieka i zmiany klimatu. W ramach finansowanej ze środków UE inicjatywy badano europejskie ekosystemy morskie i opracowano nowe narzędzia służące do ich oceny.

Projekt 'Marine ecosystem evolution in a changing environment' (MEECE) powstał w celu poszerzenia wiedzy na temat ekosystemów morskich oraz oceny dobrego stanu środowiska (GES) w europejskich morzach. Zgromadzone informacje wykorzystano przy przygotowywaniu morskiej strategicznej dyrektywy ramowej (MFSD), która nakłada na państwa członkowskie obowiązek opracowania strategii działań na rzecz poprawy stanu środowiska morskiego. Partnerzy projektu zebrali dane na temat najważniejszych procesów, przeprowadzili doświadczenia, opracowali modele komputerowe I przeanalizowali szereg różnych scenariuszy. Zgromadzono także dużą ilość danych dotyczących wypływów z europejskich I nieeuropejskich rzek, by następnie połączyć je z informacjami pochodzącymi z innych projektów europejskich I światowych. W bazie metadanych dotyczących czynników stymulujących ekosystemy umieszczono informacje na temat klimatu I zakwaszenia oceanów, zanieczyszczeń, rybołówstwa, gatunków inwazyjnych oraz wskaźników metabolicznych planktonu. Ustalono, że systemy oceaniczne znajdują się pod coraz większą presją ze strony działalności człowieka, która powoduje zmiany w ich środowisku fizycznym, chemicznym I biologicznym, a także zmiany w produktywności fitoplanktonu. Inne problemy to zakwaszenie oceanów, zanieczyszczenia, szkodliwe zakwity glonów powodowane nadmierną ilością składników odżywczych (tzw. Eutrofizacja) oraz wpływ gatunków inwazyjnych na bioróżnorodność. Komercyjne rybołówstwo może wpływać na środowisko morskie poprzez zaburzanie równowagi I niszczenie siedlisk, a także selektywne eliminowanie gatunków, które powoduje zaburzenie łańcuchów pokarmowych. Naukowcy wykorzystali różne modele do badania populacji ryb. Hydrodynamikę, modele składników odżywczych, fitoplanktonu I zooplanktonu oraz organizmy wyższych poziomów troficznych połączono w jeden system modelowania. Obecnie trwa opracowywanie modeli, które umożliwią dalsze badanie następstw połowów, w tym tych dotyczących dolnego łańcucha pokarmowego. Stworzono szereg narzędzi internetowych, które pomagają w rozpowszechnianiu informacji na temat wyników projektu. Atlas modeli udostępnia użytkownikom I odwiedzającym serwis wyniki prac na modelach oraz symulacji przeprowadzonych przez naukowców biorących udział w projekcie MEECE. IndiSeas to inicjatywa realizowana przez wiele instytucji badawczych we współpracy z projektem MEECE, mająca na celu stworzenie internetowych wskaźników stanu 34 ekosystemów morskich położonych w różnych częściach świata. Dzięki projektowi MEECE naukowcy mogą lepiej zrozumieć, w jaki sposób ekosystemy morskie będą ewoluować w obliczu zmian klimatu I działalności człowieka. Wiedza ta pomoże chronić środowisko mórz.