Odcinek 57. Rosnący poziom mórz - więcej danych, skuteczniejsze modelowanie
Poniższy tekst jest tłumaczeniem transkrypcji przygotowanej przez SI.
00:00:20:21 - 00:00:38:11
Abigail Acton
Dobrym sposobem na poznanie nadchodzących zmian jest spojrzenie w przeszłość. Co zatem prehistoryczny lód pochodzący z biegunów może nam powiedzieć o przyszłym wzroście poziomu mórz i oceanów, który stanowi jeden z najbardziej niszczycielskich skutków zmiany klimatu? Ten postępujący proces stanowi zagrożenie gospodarcze, ekologiczne i egzystencjalne dla regionów przybrzeżnych na całym świecie.
00:00:38:12 - 00:01:03:13
Abigail Acton
Od 1992 roku doprowadził do wzrostu średniego globalnego poziomu wód o około 8 centymetrów. Topnienie lądolodu i ekspansja termiczna oceanów stanowią równorzędne przyczyny tego procesu, a w przyszłości jego przebieg zdeterminuje nieprzewidywalne zachowanie pokryw lodowych Antarktydy i Grenlandii. Przewidywany gwałtowny rozpad tych pokryw lodowych, który być może już się rozpoczął, uświadamia nam znaczenie zmian dotyczących lądolodów dla ludzkości.
00:01:03:13 - 00:01:32:09
Abigail Acton
Wiedza o tym, jak wpływa na nie globalne ocieplenie, ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia naszej przyszłości. Nasi zaproszeni goście, którzy realizowali projekty i badania dzięki wsparciu ze środków Unii Europejskiej, pracowali nad lepszym zrozumieniem tych oddziaływań. Przedstawię naukowców, którzy dziś opowiedzą nam więcej o rezultatach swoich prac: Eric Wolff, honorowy profesor British Antarctic Survey, który zajmuje się badaniami przeszłego klimatu i środowiska, głównie na podstawie rdzeni lodowych wydobywanych na Antarktydzie i Grenlandii.
00:01:32:10 - 00:01:39:15
Abigail Acton
Jest członkiem towarzystwa Royal Society i profesorem Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Cambridge. Dzień dobry, Eric.
00:01:39:16 - 00:01:40:18
Eric Wolff
Dzień dobry.
00:01:40:20 - 00:01:56:19
Abigail Acton
Alessio Rovere, profesor Wydziału Nauk o Środowisku, Informatyki i Statystyki Uniwersytetu Ca'Foscari w Wenecji, interesuje się paleoklimatem i zmianami poziomu morza oraz wpływem procesów geologicznych na linie brzegowe w czasie. Dzień dobry, Alessio.
00:01:56:20 - 00:01:57:24
Alessio Rovere
Dzień dobry wszystkim.
00:01:58:00 - 00:02:20:18
Abigail Acton
Dzień dobry. Gaël Durand, dyrektor ds. badań we francuskim Narodowym Centrum Badań Naukowych (CNRS), specjalizuje się w modelowaniu pokryw lodowych na biegunach i dynamiki lodowców przybrzeżnych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na wzrost poziomu mórz i oceanów. Jest szczególnie zainteresowany badaniem stabilności pokryw lodowych i ich potencjalnymi reakcjami na skutki zmiany klimatu. Dzień dobry, Gaël.
00:02:20:22 - 00:02:22:16
Gaël Durand
Dzień dobry. Dziękuję za zaproszenie.
00:02:22:18 - 00:02:36:08
Abigail Acton
Pozwól, że zacznę od ciebie, Eric. Celem projektu WACSWAIN było zbadanie procesów, którym podlegała pokrywa lodowa Antarktydy Zachodniej podczas ostatniego okresu interglacjalnego. Kiedy miał miejsce ten okres i czemu ta wiedza jest tak istotna?
00:02:36:09 - 00:03:00:23
Eric Wolff
Ostatni okres międzylodowcowy obejmował kilka tysięcy lat i miał miejsce jakieś 125 000 lat temu. Wiemy, że regiony biegunowe były wówczas nieco cieplejsze niż obecnie. Istnieją dowody - w szczególności związane z koralowcami, które sugerują, że poziom wód był wyższy niż obecnie. Sugeruje to, że pokrywa lodowa Antarktydy musiała zostać częściowo stopiona podczas ostatniego interglacjału.
00:03:00:23 - 00:03:18:13
Eric Wolff
Szczególnie interesuje nas Antarktyda Zachodnia, która jest powszechnie uważana za najbardziej wrażliwy obszar. Dla mnie jako glacjologa szokujące było to, że tak naprawdę nie mamy o nim pojęcia. W rzeczywistości nie mieliśmy żadnych bezpośrednich dowodów na to, czy pokrywa lodowa Antarktydy Zachodniej istniała, czy też całkowicie zanikła w tym kluczowym okresie.
00:03:18:14 - 00:03:20:21
Abigail Acton
To spora luka w wiedzy, prawda?
00:03:20:22 - 00:03:37:16
Eric Wolff
Zgadza się. Próbowaliśmy znaleźć sposób, by rozwiązać tę zagadkę. Moje podejście, które wynika z mojej specjalizacji, zakłada wiercenie rdzeni lodowych w obszarze znajdującym się w pobliżu pokrywy lodowej Antarktydy Zachodniej. W ten sposób można ustalić obecność lub brak tego lodu.
00:03:37:17 - 00:03:47:23
Abigail Acton
Rozumiem. Musiało to stanowić ogromne wyzwanie. Czy możesz powiedzieć nam nieco więcej o tym, jak wydobywa się tak stare rdzenie lodowe? Czy należy przez to rozumieć, że wydobywacie naprawdę ogromne, długie rdzenie?
00:03:48:01 - 00:04:16:08
Eric Wolff
Tak. Wydobyty przez nas rdzeń lodowy miał 650 metrów długości. Nie chciałbym jednak, by słuchacze doszli do wniosku, że przechowujemy całe 650 metrów w jednym kawałku. Podzieliliśmy rdzeń na części o długości 1-2 metrów, które są przechowywane w głębokim zamrożeniu gdzieś w okolicach Cambridge. Aby to zrobić, w pierwszej kolejności musieliśmy udać się na Antarktydę. Musieliśmy znaleźć odpowiednie miejsce, w którym spodziewaliśmy się znaleźć lód szczególnie wrażliwy na obecność pokrywy lodowej i które było dla nas dostępne.
00:04:16:08 - 00:04:45:18
Eric Wolff
Tego rodzaju miejsca są jednak dość niedostępne. Udało nam się to zrobić podczas jednego sezonu polowego. Sezon polowy to okres obejmujący około trzy miesiące między listopadem a styczniem w lecie na półkuli południowej. Pojechaliśmy tam w listopadzie 2018 roku. Nasza wyprawa obejmowała osiem osób. Spędziliśmy mnóstwo czasu na kopaniu, wierceniu, cięciu lodu piłą taśmową i umieszczaniu go w styropianowych pudełkach, aby wysłać je z powrotem do Zjednoczonego Królestwa w celu analizy.
00:04:45:19 - 00:04:47:24
Abigail Acton
To musiały być bardzo starannie oznakowane pudełka.
00:04:48:00 - 00:04:55:16
Eric Wolff
Każdy kawałek rdzenia był starannie oznakowany. Warto tu wspomnieć o jednej bardzo istotnej rzeczy. Każdy rdzeń został oznaczony strzałką wskazującą kierunek. Głupio byłoby wywrócić 100 lat historii do góry nogami.
00:04:55:21 - 00:05:07:00
Abigail Acton
Nie mogę się nie zgodzić. Nigdy się nad tym nie zastanawiałam, nie przyszło mi do głowy, że trzeba oznaczać kierunek. Zdecydowanie, byłoby głupio. Czy byliście zadowoleni z liczby próbek, które udało wam się pozyskać? Trafiliście we właściwe miejsce i zdobyliście to, czego potrzebowaliście?
00:05:07:01 - 00:05:25:07
Eric Wolff
Tak. Kluczowe było dotarcie do dna bez utraty wiertła, co nigdy nie jest pewne. Uzyskaliśmy rdzeń o długości 650 metrów. Gdy przeprowadziliśmy analizę, okazało się, że rzeczywiście sięga okresu, który nas interesował - 125 000 lat temu. Co prawda odmroziliśmy sobie dłonie i stopy, ale w końcu mieliśmy to, czego szukaliśmy.
00:05:25:08 - 00:05:33:10
Abigail Acton
Doskonale. A gdy już analizowaliście rdzeń... Jakich cech, które wskazywałyby na wiek i przydatność próbki, poszukiwaliście w rdzeniu?
00:05:33:12 - 00:05:51:09
Eric Wolff
Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie wieku lodu. Możemy dopasować wyniki dotychczasowych badań w innych regionach Antarktydy, które skupiały się na analizie lodu z tego samego okresu. Pewne cechy, takie jak na przykład stężenie gazów cieplarnianych, powinny być takie same w każdym rdzeniu lodowym, który wydobywamy na Antarktydzie. Możemy dopasować pewne wzorce.
00:05:51:10 - 00:06:04:01
Eric Wolff
Wysłaliśmy również kilka próbek do laboratorium, które jest w stanie zmierzyć stężenie radioaktywnego izotopu - kryptonu-81. W ten sposób można ustalić wiek lodu. Przeprowadziliśmy kilka analiz w pobliżu dna, aby upewnić się, że naprawdę mamy lód z czasów, które nas interesowały.
00:06:04:02 - 00:06:07:03
Abigail Acton
Świetnie. Dobrze. Co zatem mówią próbki?
00:06:07:05 - 00:06:27:23
Eric Wolff
Analiza próbek wskazała dwie kluczowe rzeczy. Po pierwsze, okazało się, że lód był nieco cieplejszy niż można się było spodziewać w tym okresie. W praktyce wskazuje to, że pokrywa lodowa jest nieco cieńsza niż kiedyś, czyli w przeszłości było mniej lodu. Zatem pokrywa lodowa Antarktydy Zachodniej częściowo stopniała w badanym okresie.
00:06:28:00 - 00:06:47:23
Eric Wolff
Jednocześnie znajduje się obok struktury, którą nazywamy szelfem lodowym - w jej skład wchodzą setki kilometrów pływającego lodu, który oderwał się od pokrywy lodowej i unosi się na oceanie. Wiele modeli pokrywy lodowej sugeruje, że w sytuacji ocieplenia klimatu ta część pokrywy lodowej zniknie. Możemy zbadać, czy to miało miejsce - jesteśmy w stanie zmierzyć zawartość soli morskiej w lodzie.
00:06:47:23 - 00:07:09:09
Eric Wolff
Oczywiście sól morska pochodzi z krawędzi pokrywy lodowej, trafia tam dzięki wodzie oceanicznej wchodzącej w kontakt z lodowym nabrzeżem. Obecnie woda morska znajduje się 600 kilometrów od miejsca, w którym wierciliśmy. Gdyby szelf lodowy zniknął, nasz odwiert znalazłby się w odległości około 50 kilometrów od brzegu. Niemal jak nadmorski kurort. Bylibyśmy w stanie wyczuć sól w powietrzu i z pewnością bylibyśmy w stanie dostrzec ją w naszym rdzeniu lodowym. W rzeczywistości jednak okazało się, że nie wykryliśmy większego zasolenia.
00:07:09:09 - 00:07:27:12
Eric Wolff
To oznacza, że szelf lodowy się nie cofnął. Mamy zatem dobrą i złą wiadomość. Zła wiadomość jest taka, że pokrywa lodowa była znacznie mniejsza podczas ostatniego interglacjału. Dobrą wiadomością jest to, że nie straciliśmy wówczas szelfu lodowego, który ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia zatrzymywania lodu śródlądowego. W rzeczywistości nie jest tak źle, jak sugerowali niektórzy.
00:07:27:13 - 00:07:32:20
Abigail Acton
Rozumiem. Czyli szelf lodowy stanowi swoistą barierę, która powstrzymuje pokrywę lodową przed zsunięciem się do wody?
00:07:32:21 - 00:07:40:19
Eric Wolff
Zgadza się. Jest swego rodzaju ogranicznikiem Używamy w tym kontekście dokładnie tego słowa. Można sobie go wyobrazić jako rękę odpychającą lód i zatrzymującą jego ruch.
00:07:40:19 - 00:07:42:01
Abigail Acton
Utrzymującą go w miejscu.
00:07:42:02 - 00:07:42:13
Eric Wolff
Tak.
00:07:42:19 - 00:07:51:11
Abigail Acton
Dobrze. To było naprawdę ciekawe. Dobrze. Super. Dziękuję ci bardzo, Eric, za te wyjaśnienia. Czy ktoś ma jakieś pytania lub uwagi do Erica? Gaël? O co chciałbyś zapytać?
00:07:51:17 - 00:07:58:12
Gaël Durand
Czy byliście w stanie ustalić objętość lodu, który zniknął w tym okresie z Zachodniej Antarktydy?
00:07:58:14 - 00:08:15:15
Eric Wolff
Nie odważę się na stwierdzenie, że udało nam się to zrobić. Byliśmy w stanie oszacować, jak bardzo rozrzedził się lód w miejscu odwiertu, możemy też przeanalizować modele lodu sięgające okresu ostatniego interglacjału i zobaczyć, czy są one zgodne z naszymi badaniami. Oszacowanie ubytku lodu jest czymś, czego nie jesteśmy w stanie zrobić. Myślę, że to najlepsza odpowiedź.
00:08:15:15 - 00:08:26:09
Eric Wolff
Główną korzyścią z naszych badań jest to, że dzięki nim możemy wykluczyć pewne wersje modeli pokrywy lodowej, które sugerują, że szelfy lodowe zniknęły lub zakładają, że nie nastąpiły żadne zmiany.
00:08:26:10 - 00:08:29:00
Abigail Acton
Badania dają dokładniejszy obraz zdarzeń, które miały miejsce w tamtym czasie.
00:08:29:01 - 00:08:34:11
Eric Wolff
Zgadza się. Ale to oznacza, że musimy opracować więcej modeli, aby mieć więcej szans na zbadanie przebiegu wydarzeń.
00:08:34:12 - 00:08:40:22
Abigail Acton
Myślę, że za chwilę do tego dojdziemy. Świetnie. Wspaniale. Udało nam się doskonałe przejście. Alessio, też chciałbyś o coś zapytać?
00:08:40:24 - 00:08:55:09
Alessio Rovere
Tak. Jeśli mogę zapytać o jedną rzecz... Ostatni interglacjał trwał długo, około 15 000 lat. Czy możesz stwierdzić, w jakim czasie nastąpiło to topnienie? We wcześniejszej czy późniejszej części tego okresu?
00:08:55:13 - 00:09:15:08
Eric Wolff
Jestem przekonany - choć brakuje nam próbki lodu odpowiadającej samemu początkowi interglacjału - że pokrywa lodowa osiągnęła minimalną grubość na początku interglacjału, a przynajmniej w początkowym okresie. Dobrze. Nie wydaje mi się, żeby było to szczególnie zaskakujące, biorąc pod uwagę całą wiedzę, jaką dysponujemy.
00:09:15:09 - 00:09:16:07
Abigail Acton
Mamy potwierdzenie.
00:09:16:08 - 00:09:16:18
Eric Wolff
Tak.
00:09:16:19 - 00:09:39:16
Abigail Acton
Dobrze, teraz kolej na ciebie, Alessio. Celem projektu WARMCOASTS było analizowanie scenariuszy dotyczących zmian poziomu wód i sztormów, dzięki którym możemy ocenić, jak globalny wzrost temperatury wpłynie na obszary przybrzeżne. Eric opowiedział nam o tym, co analiza rdzeni lodowych może nam powiedzieć o pokrywach lodowych w ostatnim interglacjale. Czy możesz nam wyjaśnić, czemu badania tego okresu mogą przełożyć się na symulacje przyszłości?
00:09:39:17 - 00:10:03:19
Alessio Rovere
Oczywiście, jak najbardziej. Zacznijmy od tego, że projekt WARMCOASTS zrodził się z prostej potrzeby - w przeciwieństwie do Erica i jego zespołu ja nie cierpię lodu. Wolę bardziej tropikalne kierunki. Stąd taki, a nie inny wybór. Szukamy śladów wskazujących co wydarzyło się na Antarktydzie i staramy się ustalić jak te zjawiska mogą wpływać na linie brzegowe z dala od biegunów.
00:10:03:20 - 00:10:06:03
Abigail Acton
Alessio, czy mogę prosić o wyjaśnienie, o jakich śladach mówimy?
00:10:06:04 - 00:10:33:18
Alessio Rovere
Jak najbardziej. Ślady to informacje, które możemy odczytać w zapisie geologicznym. Dzięki nim możemy gromadzić wskazówki na temat zjawisk, które miały miejsce na naszej planecie. Mamy ślady dotyczące poziomu morza - na przykład koralowce, które rosły w przeszłości na starej rafie. Mamy ślady sztormów, na przykład w postaci piasków osadzonych na wybrzeżu, które są ułożone w określony sposób i wskazują na sztormy.
00:10:33:19 - 00:10:34:22
Abigail Acton
Czyli ślady stanowią swego rodzaju dowody.
00:10:34:23 - 00:10:36:21
Alessio Rovere
Owszem, to paleodowody.
00:10:36:22 - 00:10:38:04
Abigail Acton
Paleodowody. Doprawdy, wspaniałe. Świetnie.
00:10:38:04 - 00:10:40:03
Alessio Rovere
Paleodowody...
00:10:40:05 - 00:10:41:06
Abigail Acton
...minionych wydarzeń.
00:10:41:07 - 00:10:41:15
Abigail Acton
Tak.
00:10:41:16 - 00:10:47:12
Abigail Acton
Super. W porządku, liczę na to, że powiesz nam więcej. Dlaczego ostatni interglacjał jest tak istotny w tym kontekście?
00:10:47:13 - 00:11:14:17
Alessio Rovere
Ostatni interglacjał jest niezwykle ważny, ponieważ był to ostatni raz, kiedy Ziemia była... Nie chcę powiedzieć, że tak gorąca jak dziś, ale była nieco cieplejsza niż obecnie. Istnieje wiele różnych szacunków, ale w skali świata mówimy o kilku stopniach Celsjusza powyżej temperatur z okresu przedindustrialnego. W przypadku biegunów mówimy o pięciu do ośmiu stopniach...
00:11:14:18 - 00:11:37:13
Eric Wolff
Niektórzy twierdzą, że bieguny były cieplejsze o kilka stopni. Innymi słowy rozmawiamy o świecie, który jest bardzo podobny do tego, w którym żyjemy i do którego zmierzamy. To jest właśnie najbardziej interesujący aspekt - chcemy badać, czy przeszłe zdarzenia, które miały miejsce z innych powodów niż obecnie, mogą pomóc nam przewidzieć przyszłość.
00:11:37:13 - 00:11:45:05
Alessio Rovere
Chcemy sprawdzić, czy możemy lepiej zrozumieć co nas czeka w przyszłości, analizując przeszłość - to w zasadzie podstawy geologii.
00:11:45:06 - 00:11:51:13
Abigail Acton
Rozumiem. Super. Czym właściwie zajmował się projekt WARMCOASTS? Możesz opowiedzieć nam, co udało wam się odkryć? Czym się zajmowaliście?
00:11:51:14 - 00:12:24:12
Alessio Rovere
Nasze prace koncentrowały się na odwiedzaniu różnych obszarów na brzegach Atlantyku. Zaczęliśmy od Patagonii w Argentynie i dotarliśmy aż do Brazylii, a następnie do wybrzeży Karaibów. Następnie udaliśmy się na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych w poszukiwaniu śladów. Szukaliśmy starożytnych koralowców, osadów plażowych będących pozostałościami po ostatnim interglacjale, które mogą powiedzieć nam coś więcej na temat poziomu wód i sztormów w tym okresie.
00:12:24:12 - 00:13:00:15
Alessio Rovere
Chcieliśmy ustalić jak wyglądał w tamtych czasach Atlantyk analizując paleokoralowce - skamieniałe koralowce, a także muszle i osady utrwalone nieco powyżej współczesnego poziomu oceanu. Tym zajmował się nasz zespół. W ramach badań używaliśmy wielu technik z zakresu geologii terenowej, wykorzystaliśmy także radar penetrujący ziemię, aby spojrzeć pod powierzchnię i sprawdzić, jak plaże zmieniały się wraz z klimatem.
00:13:00:15 - 00:13:16:02
Alessio Rovere
Używamy wielu różnych technik datowania - każda znaleziona muszla czy skamieniałość koralowca wymaga użycia różnych metod geochemicznych, aby ustalić wiek. Nie jesteśmy w stanie stwierdzić ile lat ma dana skorupa na podstawie wyglądu. Musimy zbadać ją w laboratorium.
00:13:16:02 - 00:13:27:02
Abigail Acton
Czyli innymi słowy.... W ramach badań łączycie wiele różnych dyscyplin i specjalizacji, dzięki czemu jesteście w stanie wyciągać wnioski i dokonywać ustaleń. Zgadza się?
00:13:27:03 - 00:13:47:15
Alessio Rovere
W gruncie rzeczy - tak. Jestem geologiem terenowym, zatem zajmowałem się pomiarami i gromadzeniem próbek w terenie. Ale to dopiero początek. Dopiero potem badacze działający w wielu laboratoriach dobierają różne metody geochemiczne, których używają do datowania muszli czy koralowców.
00:13:47:15 - 00:13:52:11
Alessio Rovere
To wymaga zebrania zespołu ekspertów rozsianych po całym świecie i doskonałej współpracy.
00:13:52:12 - 00:14:06:01
Abigail Acton
Jak rozumiem, udało ci się zgromadzić ogromną ilość danych. Analizowaliście naprawdę wiele różnych próbek. Skupiliście się na olbrzymim obszarze. Jak inni mogą skorzystać z tych danych? Czy są dostępne wyłącznie dla innych badaczy, czy może do nich zajrzeć każdy zainteresowany? Powiedz nam coś o tym, jakie wyniki są dostępne.
00:14:06:01 - 00:14:39:10
Alessio Rovere
To w sumie ciekawe, bo dane są dostępne absolutnie dla wszystkich. Mamy stronę internetową, na której zebraliśmy nie tylko informacje o naszej pracy i próbkach zebranych na całym świecie, ale także informacje na temat znalezisk od 1930 roku do obecnych czasów. W naszej bazie danych podsumowujemy sto lat badań - nazwaliśmy ją World Atlas of Last Interglacial Shorelines, czyli Światowy Atlas Linii Brzegowych Ostatniego Interglacjału - możesz tam zajrzeć i sprawdzić, czy starożytna linia brzegowa nie kończyła się przypadkiem na twoim podwórku.
00:14:39:11 - 00:14:40:17
Abigail Acton
Fascynujące.
00:14:40:19 - 00:14:46:02
Alessio Rovere
Często tak właśnie jest - istnieje kilka tysięcy takich miejsc rozrzuconych po całym świecie.
00:14:46:03 - 00:14:49:18
Abigail Acton
Tak. Mogą być tuż obok. Jak trafić na waszą stronę internetową?
00:14:49:19 - 00:14:56:18
Alessio Rovere
Wystarczy wejść na warmcoasts.eu. Następnie należy przejść do WALIS.
00:14:56:20 - 00:15:10:09
Abigail Acton
Świetnie. Przejście do WALIS - wszyscy powinni to zrobić. Cóż, nie mam daleko do wybrzeża Brighton i białych klifów Dover w okolicy. Być może też tam coś znajdę. Na okolicznych plażach można znaleźć wiele interesujących skamieniałości. Może uda się odkryć coś więcej.
00:15:10:10 - 00:15:15:09
Alessio Rovere
Są starsze. Ale być może znajdziesz tam coś z czasów ostatniego interglacjału.
00:15:15:11 - 00:15:34:02
Abigail Acton
Tak, to prawda. Są starsze. Przypomniała mi się po prostu odrobina wiedzy geologicznej, którą mam. Muszę sprawdzić, czy są dostępne informacje na ten temat dla tej okolicy. Ostatnie pytanie - czy jest coś, co wszyscy powinni zapamiętać na temat twojego projektu? A może jest coś, co jest szczególnie istotne z punktu widzenia decydentów? Jakieś kluczowe wnioski?
00:15:34:03 - 00:15:58:02
Alessio Rovere
Wrócę na chwilę do badań Erica. Wiemy, że Antarktyda będzie prawdopodobnie jednym z problemów, z którymi będziemy musieli się zmierzyć w przyszłości. Prawdopodobnie mierzymy się z nim już teraz. Dotychczas uważano, że poziom wód w okresie ostatniego interglacjału był od 5 do 10 metrów wyższy od obecnego.
00:15:58:02 - 00:16:30:08
Alessio Rovere
Dzięki naszym badaniom nabieramy przekonania, że poziom wód był nieco niższy, około 2-3 metrów, a szczyt podczas ostatniego interglacjału wynosił jakieś 4 metry. Różne pokrywy lodowe mogły przyczynić się do tego w różny sposób, a zmiany mogły następować w różnym czasie. Stąd właśnie moje wcześniejsze pytanie do Erica. Istotne jest, by pamiętać o tym, że nadchodzi cieplejszy okres - według obecnych ustaleń mówimy o ograniczeniu globalnego ocieplenia do dwóch stopni Celsjusza, prawda?
00:16:30:09 - 00:16:54:12
Alessio Rovere
To jest istotne w kontekście strategii i decyzji politycznych. Zatem jeśli cieplejszy okres spowoduje wzrost poziomu wód o kilka metrów, musimy pomyśleć o naszych liniach brzegowych i o tym, co się z nimi stanie, gdy poziom wód wzrośnie nawet o metr. To spory problem. Musimy więc wziąć to pod uwagę. Mieszkam w Wenecji, więc zdaję sobie z tego sprawę aż zbyt dobrze.
00:16:54:14 - 00:16:56:10
Abigail Acton
Tak. Niektóre miejsca są narażone bardziej niż inne.
00:16:56:11 - 00:16:57:10
Alessio Rovere
Tak.
00:16:57:11 - 00:17:02:07
Abigail Acton
Dziękuję bardzo. Alessio. Czy ktoś ma jakieś uwagi lub pytania do Alessio? Gaël? Proszę.
00:17:02:08 - 00:17:07:20
Gaël Durand
Wspomniałeś o sztormach. Czy tu też są widoczne zmiany w badanym okresie?
00:17:07:22 - 00:17:32:01
Alessio Rovere
Cóż - zacznę od stwierdzenia, że znalezienie śladów sztormów było niezwykle trudne. Zrobiliśmy co w naszej mocy. Nie mogę udzielić wiążącej odpowiedzi. Choć znaleźliśmy pewne dowody potwierdzające przeszłe sztormy, ale nie udało nam się osiągnąć punktu, w którym bylibyśmy w stanie udoskonalić modele inżynierii przybrzeżnej, aby lepiej zrozumieć sztormy.
00:17:32:01 - 00:17:56:17
Alessio Rovere
Jest to więc pytanie, na które znajdzie odpowiedź przyszłe pokolenie badaczy. Myślę, że w niektórych miejscach, na przykład na Bahamach, można zobaczyć, że sztormy były prawdopodobnie nieco silniejsze niż obecnie. Jeden z wniosków, co do których jestem bardziej przekonany na podstawie niektórych śladów, dotyczy prawdopodobnej zmiany kierunku sztormów. Nie zmieniła się intensywność, a raczej kierunek.
00:17:56:20 - 00:18:19:20
Alessio Rovere
Dziś wszystkie konstrukcje przybrzeżne - na przykład porty - uwzględniają intensywność i kierunek sztormów. Jeśli zmieni się kierunek, nawet o kilka stopni... Skutki mogą być opłakane, jeśli do tego dojdzie. Według naszych badań mogło się tak zdarzyć w niektórych miejscach, na przykład w Argentynie.
00:18:19:20 - 00:18:22:07
Alessio Rovere
To coś, co musimy brać pod uwagę.
00:18:22:07 - 00:18:24:06
Abigail Acton
Kolejna kwestia, którą musimy uwzględnić.
00:18:24:07 - 00:18:24:19
Alessio Rovere
Tak.
00:18:24:20 - 00:18:38:17
Abigail Acton
Tak. Dziękuję za to pytanie, Gaël. Kolej na ciebie. Musimy lepiej zrozumieć oddziaływania między atmosferą, oceanem i pokrywami lodowymi - właśnie tym zajmował się projekt PROTECT. Gaël, czy możesz powiedzieć nam, co zainteresowało cię w tej dziedzinie badań?
00:18:38:19 - 00:19:10:12
Gaël Durand
Zacząłem badania od analiz przeszłego klimatu. W ramach mojego doktoratu współpracowałem z Erikiem w ramach projektu EPICA nad badaniem rdzenia lodowego pobranego z regionu Dome C na Antarktydzie, który ujawnił historię klimatu obejmującą ostatnie 800 000 lat. To było jakieś 20 lat temu. W tym czasie nowe obserwacje satelitarne ujawniły spadek masy pokryw lodowych i wskazały, że zjawisko to przyczynia się do wzrostu poziomu wód w tempie szybszym niż zakładany.
00:19:10:12 - 00:19:40:05
Gaël Durand
To był po prostu ekscytujący temat dla młodego badacza. Co więcej, wzrost poziomu wód nie jest po prostu kolejnym zagadnieniem naukowym. To zjawisko o fundamentalnym znaczeniu z punktu widzenia długoterminowej organizacji społeczeństw. Wiemy, że poziom mórz i oceanów się podnosi. Wiemy, że proces ten będzie trwał przez wieki - nie wiemy, w jakim tempie. To kluczowe pytanie pozostaje bez odpowiedzi pomimo dwóch dekad prac społeczności badawczej.
00:19:40:05 - 00:19:54:03
Gaël Durand
Możliwość wpłynięcia w jakimś stopniu na tak istotną dziedzinę była dla mnie naprawdę atrakcyjna. Z naukowego punktu widzenia fascynuje mnie wysoce nieliniowe zachowanie pewnych zjawisk.
00:19:54:04 - 00:20:02:06
Abigail Acton
Wysoce nieliniowe zachowanie? Co chcesz przez to powiedzieć? Czy mówiąc o nieliniowości masz na myśli nieprzewidywalność? Chcesz powiedzieć, że nie ma gwarancji, że te same zjawiska wystąpią ponownie?
00:20:02:07 - 00:20:19:10
Gaël Durand
Nie twierdzę, że nie są przewidywalne. Twierdzę, że nie przebiegają stopniowo w prosty i przewidywalny sposób. Mogą istnieć pewne progi - na przykład część pokrywy lodowej w regionie Ontario może ulec niemożliwemu do zatrzymania wycofaniu po ich przekroczeniu.
00:20:19:13 - 00:20:24:01
Abigail Acton
Rozumiem, co masz na myśli. Usiłujesz powiedzieć, że istnieją pewne punkty bez odwrotu, po których przekroczeniu nastąpią kolejne zjawiska?
00:20:24:02 - 00:20:24:21
Gaël Durand
Dokładnie tak.
00:20:24:22 - 00:20:42:20
Abigail Acton
Tak. Dobrze. Czy możesz zatem powiedzieć... W ramach projektu PROTECT analizowaliście różne parametry dotyczące atmosfery, oceanu i pokrywy lodowej. Rozmawialiśmy o lodzie i o tym, co może nam powiedzieć. Rozmawialiśmy o tym, co badania obszarów przybrzeżnych mogą nam powiedzieć o przeszłości. Twój projekt w pewnym sensie łączył wszystkie te aspekty.
00:20:42:20 - 00:20:45:21
Abigail Acton
Czy możesz powiedzieć coś więcej o tym, czym zajmował się ten projekt?
00:20:45:22 - 00:21:10:20
Gaël Durand
Największym źródłem niepewności dotyczących wzrostu poziomu wód w nadchodzących stuleciach jest dynamika pokryw lodowych, a jedynym dostępnym narzędziem pozwalającym na badanie przyszłości są modele numeryczne, podobne do tych wykorzystywanych w celu opracowywania prognoz pogody. Projekt PROTECT miał na celu rozwój modeli pokrywy lodowej i klimatu, aby zyskać większą pewność prognoz dotyczących przyszłego wzrostu poziomu mórz i oceanów.
00:21:10:22 - 00:21:37:08
Gaël Durand
Cel ten można zrealizować na różne sposoby. Najpierw jednak musimy lepiej poznać niektóre kluczowe procesy i odtworzyć je w modelach numerycznych. Przykładowo, wody oceaniczne mogą przepływać pod pokrywą lodową, nawadniać podłoże skalne i zwiększać poślizg lodowca, przyczyniając się do przyspieszenia jego ruchu w kierunku wód, co ostatecznie wpływa na ich poziom.
00:21:37:10 - 00:22:04:20
Gaël Durand
Choć pokrywy lodowe znajdują się daleko od nas, nie są odizolowane od reszty systemu klimatycznego. Reagują na zjawiska dotyczące oceanu, atmosfery, a nawet skorupy ziemskiej i płaszcza Ziemi. Lepsze odwzorowanie tych oddziaływań w modelach jest więc kluczowym wyzwaniem. Niektóre czynniki przypominają nam o przeszłości. Obecnie Skandynawia podnosi się, ponieważ 20 000 lat temu znajdowała się tam ogromna pokrywa lodowa.
00:22:04:20 - 00:22:23:12
Gaël Durand
Skorupa ziemska zapadła się z powodu ciężaru pokrywy lodowej, która z czasem zniknęła. W rezultacie ląd się podnosi. To samo dotyczy Grenlandii i Antarktydy - ich pokrywy lodowe były dawniej większe. Dalsza utrata masy lądolodu wpłynie na ten proces. Musimy wziąć te zmiany pod uwagę.
00:22:23:17 - 00:22:26:19
Abigail Acton
Przypuszczacie zatem, że lądy mogą się nieznacznie podnieść?
00:22:26:21 - 00:22:27:17
Gaël Durand
Dokładnie tak.
00:22:27:18 - 00:22:41:23
Abigail Acton
Rozumiem, w porządku. To intrygujące. Dobrze. Możemy więc wypłynąć jak korek pomimo coraz wyższego poziomu wód. Ruchy lodu i rozpuszczanie się lodu morskiego podnoszą poziom oceanów, ale także mogą powodować nieznaczne podnoszenie się lądu.
00:22:42:00 - 00:22:51:23
Gaël Durand
Tak. W Skandynawii obserwujemy opadanie poziomu mórz i oceanów. W rzeczywistości poziom wód nie spada. To kwestia miejscowego podnoszenia się poziomu lądów.
00:22:52:03 - 00:22:58:20
Abigail Acton
To naprawdę fascynujące. Dziękuję. Czy są jakieś inne rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas modelowania?
00:22:58:22 - 00:23:21:17
Gaël Durand
Tak. Zazwyczaj Antarktyda jest niezwykle zimna, a topnienie lodu na powierzchni jest bardzo ograniczone. W zależności od kierunku zmiany klimatu może się to istotnie zmienić w przyszłości. Z obserwacji Grenlandii wiemy, że topnienie lodu prowadzi do dalszych roztopów. Mówimy w tej sytuacji o pętli pozytywnego sprzężenia zwrotnego. Ponownie, to rzecz, którą musimy wziąć pod uwagę.
00:23:21:19 - 00:23:45:17
Gaël Durand
Wiemy również, że zmiany obserwowane na Antarktydzie są spowodowane wtargnięciem ciepłych wód oceanicznych pod szelf lodowy, co prowadzi do jego kruszenia i szybszego spływania pokrywy lodowej. Musimy lepiej zrozumieć związek między oceanem a pokrywą lodową.
00:23:45:21 - 00:23:57:11
Abigail Acton
Włożyliście wiele pracy w modelowanie złożonych układów. Czy możesz powiedzieć nam o czymś, co szczególnie zapadło ci w pamięć lub wskazać coś, na co powinniśmy zwrócić uwagę już dziś?
00:23:57:13 - 00:24:34:10
Gaël Durand
Myślę, że są dwa główne wnioski. Pierwszy z nich dotyczy czegoś, co słyszę bardzo często - modele dotyczące pokrywy lodowej są rozbieżne. Moim zdaniem są zbieżne w znacznie większym stopniu niż nasze prognozy dotyczące nadchodzących dziesięcioleci. Możemy dzięki nim zawęzić amplitudę wzrostu poziomu wód w najbliższych dekadach. Kolejną niezwykle istotną kwestią jest to, że ze względu na wartości progowe oraz fakt,ze pokrywy lodowe i lodowce są stosunkowo wolno reagującymi elementami systemu klimatycznego, mamy do czynienia ze zjawiskiem, które możemy określić mianem pewnego wzrostu poziomu wód.
00:24:34:10 - 00:24:54:14
Gaël Durand
Na chwilę obecną możemy być pewni, że dojdzie do wzrostu poziomu wód o określoną wartość. Weźmy pod uwagę lodowce. Niezależnie od tego, jakie działania podejmiemy, prawdopodobnie w dłuższej perspektywie stracimy 30% lodowców. Nawet jeśli od dziś wdrożymy wszystkie zobowiązania porozumienia paryskiego. Nasze przyszłe działania będą miały wpływ na to, co stanie się w przyszłości.
00:24:54:19 - 00:25:06:01
Abigail Acton
Rozumiem. Czyli mamy do czynienia z prognozą długoterminową. W dodatku pewien wzrost poziomu wód jest już gwarantowany. Dziękuję. To było naprawdę ciekawe. Dziękuję bardzo. Czy ktoś z gości ma jeszcze jakieś pytania lub uwagi? Eric?
00:25:06:02 - 00:25:15:10
Eric Wolff
Zdaję sobie sprawę, że analizujesz pokrywy lodowe Grenlandii i Antarktydy. Która z nich twoim zdaniem powinniśmy się martwić bardziej?
00:25:15:11 - 00:25:51:06
Gaël Durand
Moim zdaniem pokrywą lodową Antarktydy - z dwóch powodów. Pierwszym jest jej rozmiar, jest absolutnie ogromna. Lód pokrywający Antarktydę jest w stanie podnieść poziom wód o 60 metrów, dokładniej jakieś 58 metrów. W przypadku Grenlandii mówimy o siedmiu metrach. Na Antarktydzie jest znacznie więcej lodu, który może przemieszczać się w kierunku oceanu. W rezultacie może znacznie szybciej przyczynić się do wzrostu poziomu wód, jeśli pokrywa lodowa będzie ulegać postępującej destabilizacji w nadchodzących dziesięcioleciach i stuleciach.
00:25:51:06 - 00:26:00:09
Gaël Durand
Obawiałbym się więc bardziej Antarktydy, ale trudno mi zachować bezstronność. To w badania tej pokrywy lodowej włożyłem wiele serca.
00:26:00:11 - 00:26:10:12
Abigail Acton
To bardzo interesujący obszar. Wiele lat temu czytałam książkę i całkowicie pochłonęły mnie wyobrażenia Antarktydy. Udało ci się tam dotrzeć i odwiedzić to wyjątkowe miejsce?
00:26:10:13 - 00:26:20:21
Gaël Durand
Tak, byłem na terenie Dome C w Concordii ponad 20, prawie 25 lat temu. To było świetne doświadczenie. Dopiero zobaczenie tego na żywo pozwala zdać sobie sprawę z ogromu tego miejsca.
00:26:20:23 - 00:26:26:18
Abigail Acton
To zupełnie inne, zupełnie obce miejsce. Tak. To fascynujące. Czy ktoś ma jeszcze jakieś uwagi lub spostrzeżenia?
00:26:26:19 - 00:26:40:05
Eric Wolff
Pozwolę sobie zadać pytanie - Gaël w znacznie większym stopniu zajmuje się strategią i praktycznym wykorzystaniem badań niż Alessio i ja. Czy twoim zdaniem ludzie słuchają, gdy ostrzegasz ich przed wzrostem poziomu wód?
00:26:40:07 - 00:27:14:19
Gaël Durand
Zadałeś bardzo trudne pytanie. Moim zdaniem tak - słuchają i są przerażeni, ale jednocześnie nie patrzą na to tak samo jak my, praktycy zajmujący się poziomem morza. To my wydajemy się być najbardziej zainteresowani nadchodzącymi dziesięcioleciami. Rzecz w tym, że mówimy o problemie, który jest rozciągnięty na wiele dekad i trudno jest trafić do ludzi z przekazem, że cokolwiek zrobimy teraz, będzie miało wpływ na następne pokolenia, dlatego musimy działać już dziś.
00:27:14:21 - 00:27:28:09
Abigail Acton
Cóż - to naprawdę mocny akcent na zakończenie odcinka. Dziękuję bardzo. Świetnie. Dobrze. Dziękuję za waszą niezwykle istotną pracę. Mam nadzieję, że dzięki temu uda się dotrzeć do szerszej publiczności. Miejmy nadzieję, że nasi słuchacze będą o tym pamiętać. Dziękuję wam za poświęcony czas.
00:27:28:10 - 00:27:29:02
Alessio Rovere
Dziękuję.
00:27:29:03 - 00:27:29:12
Eric Wolff
Do zobaczenia.
00:27:29:13 - 00:27:30:17
Gaël Durand
Serdeczne dzięki. Do zobaczenia.
00:27:30:18 - 00:27:31:14
Alessio Rovere
Do zobaczenia.
00:27:31:15 - 00:28:04:15
Abigail Acton
Do zobaczenia. Dziękuję za przybycie. Jeśli spodobał Ci się ten odcinek, zachęcam do obserwowania nas w serwisach Spotify i Apple. Zajrzyj też na stronę naszego podcastu w serwisie CORDIS. Zachęcam do zasubskrybowania naszego podcastu, aby nie przegapić informacji na temat najciekawszych badań naukowych i innowacji finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Jeśli lubisz nas słuchać, możesz powiedzieć o nas znajomym! Rozmawialiśmy o tym, jak roboty mogą pomóc małym producentom wina utrzymać się na rynku, dyskutowaliśmy o innowacyjnych sposobach identyfikacji środków chemicznych wykorzystywanych w atakach terrorystycznych oraz o wpływie mikrobiomu jelitowego pacjentów na reakcję na chemioterapię.
00:28:04:17 - 00:28:23:24
Abigail Acton
Być może uczestniczysz w projekcie lub chcesz uzyskać dofinansowanie. Zapraszamy do serwisu CORDIS, gdzie znajdziesz informacje na temat prac innych badaczy zajmujących się twoją dziedziną. Zajrzyj na nasz portal i poznaj badania, które zmieniają świat. Czekamy także na wiadomości, informacje i opinie. Możesz skontaktować się z nami pod adresem editorial@cordis.europa.eu. Do usłyszenia!
Dopracowywanie modelowania przyszłych poziomów mórz dzięki danym z ostatniego okresu międzylodowcowego
Średni poziom mórz i oceanów na świecie wzrósł o około 8 centymetrów od 1992 roku. Postępujący proces stanowi zagrożenie gospodarcze, ekologiczne i egzystencjalne dla regionów przybrzeżnych na całym świecie. Topnienie lądolodu i ekspansja termiczna oceanów stanowią równorzędne przyczyny tego procesu, a w przyszłości jego przebieg zdeterminuje nieprzewidywalne zachowanie pokrywy lodowej Antarktydy i Grenlandii. Przewidywany gwałtowny rozpad tych pokryw lodowych, który być może już się rozpoczął, uświadamia nam znaczenie tego rodzaju zmian dla ludzkości. Wiedza o tym, jak wpływa na nie globalne ocieplenie, ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia naszej przyszłości. Nasi zaproszeni goście, którzy realizowali projekty i badania dzięki wsparciu ze środków Unii Europejskiej, pracowali nad lepszym zrozumieniem tych oddziaływań. Przedstawiamy naukowców, którzy dziś opowiedzą nam więcej o rezultatach swoich prac: Eric Wolff(odnośnik otworzy się w nowym oknie), honorowy profesor British Antarctic Survey(odnośnik otworzy się w nowym oknie), który zajmuje się badaniami przeszłego klimatu i środowiska, głównie na podstawie rdzeni lodowych wydobywanych na Antarktydzie i Grenlandii. Jest członkiem towarzystwa Royal Society, profesorem Wydziału Nauk o Ziemi(odnośnik otworzy się w nowym oknie) na Uniwersytecie w Cambridge i koordynatorem projektu WACSWAIN. Alessio Rovere(odnośnik otworzy się w nowym oknie), profesor Wydziału Nauk o Środowisku, Informatyki i Statystyki(odnośnik otworzy się w nowym oknie) na Uniwersytecie Ca'Foscari w Wenecji, interesuje się paleoklimatem i zmianami poziomu mórz, a także wpływem procesów geologicznych na linie brzegowe w czasie - zagadnieniem tym zajmował się w ramach projektu WARMCOASTS. Gaël Durand(odnośnik otworzy się w nowym oknie), dyrektor ds. badań we francuskim Narodowym Centrum Badań Naukowych(odnośnik otworzy się w nowym oknie) (CNRS), specjalizuje się w modelowaniu pokryw lodowych na biegunach i dynamiki lodowców przybrzeżnych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na wzrost poziomu mórz i oceanów. Dzięki projektowi PROTECT poszerzył naszą wiedzę na temat stabilności pokryw lodowych i ich potencjalnych reakcji na wpływ zmiany klimatu.
Czekamy na Wasze opinie!
Jeśli chcesz podzielić się z nami swoją opinią na temat naszych podcastów, napisz do nas! Wszelkie komentarze, pytania lub sugestie prosimy przesyłać na adres editorial@cordis.europa.eu.
Słowa kluczowe
Kraje
Francja, Włochy, Zjednoczone Królestwo