polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Study of coherent non-linear optical response of nanoparticles and application to multiphoton imaging in cell biology

Nanotechnologia wnosi światło do badań biologicznych

Złożoność biologii komórki wymaga udoskonalenia technik obrazowania, ponieważ od nich zależy poprawa w leczeniu pacjentów. Obrazowanie fluorescencyjne komórek zostało ulepszone dzięki pracom sfinansowanym przez UE.

Zespół projektu "Badanie koherentnej nieliniowej odpowiedzi optycznej nanocząstek oraz zastosowanie jej do obrazowania wielofotonowego w biologii komórki" (FWMIMAGING) przystąpił do opracowywania techniki mikroskopii wielofotonowej. W tym samym czasie badacze starali się ustalić, czy można ją zastosować w biologii komórki tam, gdzie z powodu pewnych trudności potrzebne jest obrazowanie trójwymiarowe o dużej czułości. Ta nowatorska technika jest oparta na wykrywaniu rezonansowej i wyraźnej nieliniowej odpowiedzi optycznej (mieszanie czterofalowe, FWM) koloidalnych kropek kwantowych, wykorzystywanych jako biomarkery. Koloidalne półprzewodnikowe kropki kwantowe budzą żywe zainteresowanie ze względu na ich potencjalne zastosowanie w przyrządach optoelektronicznych. Ta nowa metoda zachowuje zalety obrazowania fluorescencyjnego, a przy tym idzie o krok dalej, oferując detekcję koherentną bez interferencji z fluorescencyjnym tłem. W toku projektu FWMIMAGING udało się opracować technikę mikroskopii wielofotonowej na potrzeby obrazowania komórkowego i wykazać, że nadaje się ona do mikroskopowego badania komórek. To i inne osiągnięcia projektu w zakresie technik obrazowania będą mieć duży wpływ na społeczność fizyków i bionaukowców. Nowa modalność obrazowania pomoże w rozwiązaniu trudnych problemów biomedycznych i znajdzie zastosowanie praktyczne w medycynie, usprawniając rozpoznawanie i leczenie chorób.